conseils-multisports-astuces-accessoires-pratiquer-en-douceur

VILKA TILLBEHÖR PASSAR FÖR MJUK TRÄNING?

Tillbehören för mjuk träning, som yoga eller Pilates, är värdefulla hjälpmedel som verkligen fyller en funktion för dig som tränar, oavsett din nivå. De gör det lättare att utföra övningarna, ger bättre kvalitet på positionerna eller ökar svårighetsgraden i träningen, så att du utvecklas.

 

Yogaklossen

Yogaklossen är ett stöd som underlättar utförandet av positionerna och används som en förlängning av arm eller ben. Den är oumbärlig för dig som tränar yoga. Genom att använda klossen kan du utföra vissa av positionerna utan smärta eller stretcha längre.

 

Den är väldigt användbar:

  • för positioner som utförs stående,
  • som stöd under huvudet i positioner med framåtböjning som utförs på rygg,
  • i sittande positioner för att hålla ryggen rak och inte hindra andningen. Klossen fungerar även som tillfälligt underlag för att placera sig lite högre och få ökat rörelseomfång i höfterna, utan att forcera. I den här yogapositionen, som främjar en ökad syresättning, talar man ofta om helt öppna chakran.

 

Fördelen med klossen är att den kan användas på sina tre sidor, med olika höjder, beroende på din utveckling i varje position. Den hjälper dig att göra framsteg i din egen takt och på ett skonsamt sätt, med respekt för din kropp.

 

Yogaklossen är lämplig för alla, men rekommenderas särskilt:

  • för personer med ryggbesvär,
  • för gravida kvinnor,
  • för äldre människor eftersom den hjälper till med stödet och gör det lättare att utföra vissa rörelser.

 

Observera att det finns yogaklossar i materialet EVA eller i kork. Materialet EVA är mjukare och bekvämare, medan kork, som är hårdare, ger bättre grepp mot golvet. Välj därför material beroende på dina behov och preferenser.

 

Stretchband

Det här bandet används mycket inom yoga eller stretchning och är ett tillbehör som hjälper dig att utföra positionerna på rätt sätt, utan att skada dig. Det gör att du kan hålla en position längre, utan att forcera, och utveckla din smidighet samtidigt som du håller ryggraden rätt.

 

Precis som klossen fungerar stretchbandet som en förlängning av kroppen (armar, ben) när du inte är tillräcklig smidig eller tränad. Det kan t.ex. användas för att nå fötterna med händerna när du inte klarar det naturligt.

 

Slutligen ger bandet en bättre stretchningskänsla, för en effektivare träning.

 

Yogamatta eller Pilatesmatta

Mattan är rektangulär och har varierande tjocklek, från 5 mm. Mattan hjälper dig inte att bli bättre på yoga, men den är symbolen för yogin (en person som tränar yoga).

 

Rent praktiskt används mattan framför allt av bekvämlighetsskäl. Symboliskt representerar mattan yogins eget utrymme för yogaövningar. Den är en symbol för mötet med ditt välbefinnande och på sätt och vis din ledsagare och vittne till din träning.

 

Några tips och råd för att välja matta:

  • Kontrollera att mattan är tillräckligt stötdämpande och tjock för att skydda rygg och leder i positionerna.
  • Kontrollera att den ger ett bra grepp mot golvet.
  • Kontrollera om möjligt att den är tillverkad av naturmaterial, särskilt om du lätt svettas eller tränar i en uppvärmd lokal.

 

Pilatesmattan är i allmänhet något tjockare än yogamattan. Den senare har ofta en mittlinje som används som hållpunkt för att utföra positionerna i rät linje.

 

Gymbollen

Gymbollen kan hjälpa dig att nå olika mål: öka muskelstärkningen eller slappna av i musklerna, i synnerhet ryggmusklerna.

 

Det här är ett tillbehör som tillför instabilitet i toningsövningarna, och ger dig möjlighet att öka övningens svårighetsgrad för att utvecklas mer effektivt. Den runda formen rubbar kroppens stabilitet, vilket gör att de djupa musklerna får jobba hårdare (främst magmusklerna). Genom att använda en gymboll får du även möjlighet att variera träningen och göra den mer lekfull.

 

Slutligen är träning med en gymboll ett bra sätt att få musklerna att slappna av, t.ex. genom att lägga sig ned på bollen, med magen i kontakt med den och armarna hängande mot golvet.

 

Tips för att välja rätt storlek på gymbollen: Sätt dig på bollens högsta punkt, med fötterna placerade platt mot golvet och hälarna nedanför knävecken. Om knäna bildar en rät vinkel och låren är parallella med golvet har gymbollen rätt storlek för dig.

Se till att blåsa upp den ordentligt för en optimal användning.

 

Skumrulle

Skumrullen är en verklig tillgång för Pilatesträning. Precis som gymbollen tillför den instabilitet för att öka svårighetsgraden i positionerna och grundrörelserna.

Genom att använda den uppnår du snabbare framsteg och utveckling i träningen av de djupa hållningsmusklerna: rygg och magmuskler. Den hjälper dig även att fokusera mer på positionen och på att hålla den eftersom den tvingar dig att kontrollera och bli medveten om din kropp.

 

Fördelen med detta fitnesstillbehör: Möjligheten att använda det för att massera musklerna! Det gör du genom att stödja dig mot skumrullen och rulla på den för att lösa upp muskelknutor och få musklerna att slappna av.

 

 

 

Som du säkert har förstått gör tillbehören för yoga, Pilates eller mjuk gymnastik att du kan variera träningen och göra den lekfullare och framför allt mer effektiv. Du som vill lära dig att använda alla de här tillbehören kan besöka Domyos e-Coach, där du hittar alla våra kostnadsfria övningar!

ÖVERST PÅ SIDAN