conseils-multisports-astuces-comment-calculer-votre-poids-ideal

FORM: HUR RÄKNAR DU UT DIN IDEALVIKT?

Du är övertygad om att du har några kilon att bli av med innan du når ditt mål! Men har du tagit dig tid att räkna ut din idealvikt? Låt oss sammanfatta vad du behöver veta i ämnet.

 

DIN IDEALVIKT!

Idealvikten är referensvikten för din bästa form (för fysisk hälsa). Denna vikt nås i vuxen ålder, och varierar från individ till individ. Eftersom alla har en egen idealvikt är det alltså ingen mening med att jämföra sig med andra!

 

Idealvikten, även kallad sund vikt eller normalvikt, kan påverkas av vissa händelser i livet: graviditet, perioder med överflöd eller bantning, intensiv träning eller avbrott från regelbunden träning. Det är viktigt att veta att kroppen alltid kommer eftersträva sin normalvikt, även om denna inte nödvändigtvis motsvarar dina ideal!

 

DE AVGÖRANDE PARAMETRARNA

Flera parametrar inverkar när man ska räkna ut sin idealvikt:

  • längd

  • kroppsform

  • benstomme

  • familjehistoria

 

Din livsstil spelar också stor roll, eftersom den påverkar din naturliga jämvikt. För att på bästa sätt hålla en stabil vikt, har vi här några bra vanor och nya beteenden att införliva i dina vardagsrutiner: undvik stress, se till att få tillräckligt mycket sömn, ät en balanserad kost, hoppa inte över måltider och glöm framför allt inte regelbunden träning.

 

HUR RÄKNAR DU UT DIN IDEALVIKT?

Det finns ett antal uträkningsmetoder för att avgöra din idealvikt. Men bara en av dessa matematiska formler är erkänd och använd av de främsta hälsoauktoriteterna världen över. Det handlar om uträkning av Body Mass Index (BMI) :

 

Body Mass Index = Vikt i kg / Längd i kvadratmeter

När du räknat ut din BMI, tolkar du den med hjälp av följande riktmärken som etablerats av Världshälsoorganisationen (WHO):

 


Under 16

Kraftig undervikt

Mellan 16.5 och 18.5

Undervikt

Mellan 18.5 och 25

Normalvikt

Mellan 25 och 30

Övervikt

Mellan 30 och 35

Måttlig fetma

Mellan 35 och 40

Betydande fetma

Över 40

Dödlig eller kraftig fetma

 

BMI-uträkningen ger en ungefärlig bild av din idealvikt, resultatet är inte exakt. BMI-tabellen tar inte hänsyn till kroppsbyggnad, benstomme eller ålder. På grund av detta är resultatet ungefärligt och behöver nyanseras.

 

DEN DÅLIGA BANTNINGSREFLEXEN

Glöm stränga dieter som har en jojo-effekt på vikten eftersom de inte är anpassade till din livsstil. De resulterar bara i frustration! Om du vill tappa några kilon för att nå din idealvikt, satsa istället på ett balanserat näringsintag som håller i längden.

Det är hälsosammare, för kropp och psyke, att hålla en sund vikt med hjälp av hälsosam kost och regelbunden fysisk aktivitet.

FITNESS

Har du några extrakilon som du skulle vilja bli av med? I så fall är bästa lösningen att kombinera en balanserad kost med regelbunden träning. Här nedan är några råd från oss.

ÖVERST PÅ SIDAN