CROSSTRAINING: FÖRBÄTTRA SIN KONDITION HEMMA

Crosstraining är en aktivitet som förekommer och uppskattas allt mer i träningssalarna. Den ger deltagarna möjlighet att snabbt förbättra sin allmänna kondition , tack vare de olika övningar som utförs under den avsatta tiden. Idrottare använder den framför allt för att jobba på sina svaga punkter och förbereda sig så att de klarar mer intensiva träningsfaser. I den här artikeln berättar Domyos allt om den här moderna träningsformen, som vi kommer att tala om länge än.

 

Vad är Crosstraining?

Crosstraining eller funktionell träning är ett bra komplement till traditionell styrketräning, där du jobbar med en isolerad muskel. Sedan några år tillbaka har den blivit en innesport, som kan utövas av alla, och seglar upp som träningsformen nummer ett för att komma i form. Vad som skiljer den från andra metoder är:

 

  • den högre intensiteten jämfört med traditionell träning, med serier av övningar som låter alla muskler jobba och kortare återhämtningstid (ju högre intensitet, desto svårare blir övningarna).

  • de funktionella rörelserna, som belastar alla muskelkedjor för att ge en naturlig rörelse, som att springa, hoppa, pressa, kasta, skjuta ...

  • den stora mångfalden övningar, som gör träningspassen väldigt varierade och lekfulla.

 

De här tre principerna gör Crosstraining till en unik och mycket effektiv metod.

 

5 goda skäl att börja med Crosstraining

Crosstraining är en unik och mycket effektiv träningsform av 5 olika skäl:

 

Passens tidslängd

Träningspassen är mycket korta, vilket gör dem perfekta för personer som inte har så mycket tid över till sport. Genom att träna ca 30 minuter 3 gånger i veckan uppnår man förbättringar av det kardiorespiratoriska systemet och muskelstyrkan, förlust av fettmassa och bevarande eller ökning av muskelmassan.

 

Den konstaterade effektiviteten och utvecklingen

Oavsett om du är nybörjare eller erfaren idrottare, tränas samtliga fysiska egenskaper under en normal vecka med Crosstraining, så att alla gör framsteg. Exempelvis kommer en löpare inte att utvecklas när det gäller kondition (men inte heller få sämre kondition!), men förbättra sin styrka, snabbhet, explosivitet ... egenskaper som löpare vanligtvis inte använder sig lika mycket av.

 

Varierade och lekfulla övningar

Det övergripande målet med Crosstraining är att bli så komplett som möjligt, dvs. få en kropp som är i jämvikt mellan styrka och uthållighet. Alla pass är uppbyggda på olika sätt, för att undvika rutin. På så sätt behåller du lusten och glädjen med att träna så mycket som möjligt!

 

Utveckling och underhåll av fysisk kapacitet:

  • kardiovaskulär och respiratorisk uthållighet

  • musklernas uthållighet

  • styrka

  • flexibilitet

  • hastighet

  • rörlighet

  • koordinationsförmåga

  • balans

  • förbättrad muskelspänst och tydligare muskelkonturer

 

Crosstraining kan utövas med endast lite utrustning

Du behöver inte investera i tung utrustning eller olika styrketräningsmaskiner för att träna Crosstraining. Låt oss titta på de olika rörelserna:

  • Pressrörelser, som armhävningar, kan göras med Push Up Gain.

  • Dragrörelser eller pullups kan utföras med en enkel dörrtrapets.

  • För coreträningen använder du Domyos Strap Training.

  • För de funktionella rörelserna väljer du snarare Kettlebell, medicinbollen eller en viktväst för att öka svårighetsgraden.

 

Hur ser ett Crosstrainingpass ut?

Ett Crosstrainingpass varar i ca 1 timme. Det är indelat i följande faser:

  • Uppvärmningsfasen för att förbereda kroppen inför ansträngningen.

  • Huvuddelen av passet, som varvar kardiovaskulära övningar och/eller styrketräning.

  • Återgång till lugn: aktiv återhämtning, avslappning, självmassage, styrka på djupet ...

 

Som du har förstått är Crosstraining en funktionell träningsform som passar perfekt för att utveckla samtliga av dina fysiska egenskaper. Använd den som ett komplement till din egen idrottsaktivitet för att prestera bättre!

ÖVERST PÅ SIDAN