VILKEN TID PÅ DAGEN ÄR DEN BÄSTA TIDEN FÖR TRÄNING?

(1)

Det är inte alltid så lätt att veta vad som är den bästa tiden för att träna. De flesta människor har inte alltid valmöjligheten - de försöker hitta tid utanför arbetsscheman, familjetid och övriga fritidsaktiviteter. Men vissa tillfällen på dagen är mindre bra för att träna. Här nedan kommer därför lite tips som är bra att läsa innan man sätter igång

 

Först bör du veta att kroppen har cykler under dagen som är baserade på vår livsstil. Vilken tid du bör träna beror på din dagliga cykel - och det är viktigt att respektera den. Du bör planera dina sportaktiviteter runt dessa cykler så att du inte stör din kropps naturliga rytm och även för att maximera din prestation.

 

Så när det är bäst för dig att träna beror faktiskt på dig och din tidsrytm, eftersom vi alla har olika cykler. Det finns alltså ingen speciell tidpunkt som är bäst för att träna eller där din kropp presterar mer. Men beroende på dina mål, finns det några råd att följa för att optimera sin träning. Det finns flera olika uppfattningar om detta ämne, men vi försöker ta upp de vanligaste förekommande.

 

Några råd att följa

Den bästa tiden för träning kan variera beroende på dina mål. Tänk på att kroppens temperatur varierar under dagen. Den är som lägst ungefär en till tre timmar innan man går upp på morgonen och som högst på sen eftermiddag runt 17.00. Det har visat sig att ju högre din kroppstemperatur är, desto bättre kan du prestera när du tränar. I så fall kan man säga att den bästa tiden för träning är sen eftermiddag.

 

Men om ditt mål är att gå ned i vikt är det bättre att träna på morgonen innan frukost, efter att endast ha druckit något. Då bränner man fett från och med det att man börjar träna. Men då bör du dock inte träna mer än 30 till 45 minuter.

 

Det finns också tillfällen då det inte rekommenderas att träna. Till exempel bör du undvika träning om du inte har ätit på flera timmar. Om du vill träna ändå, är det bäst att äta något med snabba kolhydrater innan träningen. Du bör också undvika att träna på full mage, eftersom matsmältningen kräver mycket energi. Dock tar hela matsmältningen runt 15 timmar, så du behöver bara vänta ungefär två till tre timmar efter en måltid innan du tränar.

 

Avslutningsvis så vill vi nämna att om du har svårt att sova, var noga med att inte träna för hårt efter klockan 19.00 eftersom du kan störa kroppens temperaturkurva.

 

Lyssna på din kropp

Naturligtvis är dessa tips bara riktlinjer. Du bör alltid lyssna på din inre klocka för att veta vilken tid som passar dig bäst för träning. För att veta vilken tid som passar din kropp bäst för att träna, så kan du experimentera lite för att hitta den rytm som fungerar för dig. Tänk alltid först och främst på din egen hälsa. Det viktigaste är att träna regelbundet : 30 minuters träning bör hinnas med varje dag, vad det än är.

 

Det allra viktigaste är alltså att träna regelbundet för att må bra - både fysiskt och mentalt!

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
BIENTÔT ÉPUISÉ
Crosstrainer VE 130
BIENTÔT ÉPUISÉ
Crosstrainer VE 530
MULTISPORT

Har du några extrakilon som du skulle vilja bli av med? I så fall är bästa lösningen att kombinera en balanserad kost med regelbunden träning. Här nedan är några råd från oss.

ÖVERST PÅ SIDAN