VIDEOÖVNINGAR: YOGAREM

Yogaremmen är ett tillbehör som underlättar utövandet av yoga. För korrekt användning av yogaremmen erbjuder vi videoövningar som har producerats i samarbete med träningscoacherna från Domyos Club. De hjälper dig att utföra yogaövningarna, så att du kan stretcha musklerna ordentligt och blir allt vigare genom gradvis yogaträning. Ta del av videoövningarna för att träna rätt med yogaklossen och förbättra vigheten i kroppen.

 

För att få effektit bör hela träningspasset vara i mellan 45 och 60 minuter, beroende på nivå. De här övningarna syftar främst till att stretcha samtliga av kroppens muskler och ge dig ökad vighet. När du utför övningarna mäts träningstiden i antal andetag.

 

Säkerhetsanvisningar: Se till att det inte finns något på mattan (varken handduk eller vattenflaska) medan du utför övningarna och träna barfota, så att du är säker på att inte halka under övningarna.

 

Videoövning nr 1: Stängning framåt

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 1

 

  • Muskler som får arbeta: magmuskler, lår

 

  • Utföra övningen: Börja sittande på mattan, med benen böjda, placera remmen under fötterna och fatta tag i remmens ändar med händerna. Lyft fötterna från golvet och använd remmen för att sträcka ut benen. Behåll den här positionen under 3 till 5 andetag och återgå sedan till utgångsläget.

 

  • Andning: Under yogaövningarna ska du endast andas genom näsan. Glöm inte att andas regelbundet och jämnt under övningen.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 3 till 5 andetag, beroende på nivå.

 

Videoövning nr 2: Kon i förenklad version

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 1

 

  • Muskler som får arbeta: axlar, bröstmuskler

 

  • Utföra övningen: Börja sittande på mattan, vik yogaremmen på mitten och fatta tag i ena änden med höger hand. Flytta din högra hand bakom ryggen, genom att föra den över axeln, och fatta tag i den andra änden av remmen med vänster hand. Behåll den här positionen under 3 till 5 andetag och återgå sedan till utgångsläget. När du har utfört övningen gör du samma rörelse, men efter att ha låtit armarna byta plats.

 

  • Andning: Under yogaövningarna ska du endast andas genom näsan. Glöm inte att andas regelbundet och jämnt under övningen.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 3 till 5 andetag, beroende på nivå.

 

Videoövning nr 3: Det stora hoppet

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 1

 

  • Muskler som får arbeta: lår

 

  • Utföra övningen: Börja sittande på mattan, sträck ut vänster ben och håll höger ben böjt, med höger fot mot vänster lår. Vik remmen på mitten och fatta tag i de två ändarna med händerna. Placera remmen på vänster fotsula och sänk gradvis ned bröstet mot låret. Återgå sedan försiktigt till utgångsläget. När du har utfört övningen gör du samma rörelse, men efter att ha låtit benen byta plats.

 

  • Andning: Under yogaövningarna ska du endast andas genom näsan. Glöm inte att andas regelbundet och jämnt under övningen. Andas in när du har hittat ett stabilt läge och andas ut medan du sänker bröstet för att komma närmare låret, för ökad vighet.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 3 till 5 andetag, beroende på nivå.

 

Videoövning nr 4: Benstretchning

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 3

 

  • Utföra övningen: Börja med vänster ben böjt framför dig, skenbenet mot golvet och höger ben sträckt bakåt. Haka fast remmens handtag runt höger fot och för remmen över axeln. Dra försiktigt i remmen med händerna för att flytta foten närmare ryggen. Utför den gradvisa rörelsen för att flytta foten en liten bit i taget, utan att ta i. När du har utfört övningen gör du samma rörelse, men efter att ha låtit benen byta plats.

 

  • Andning: Under yogaövningarna ska du endast andas genom näsan. Glöm inte att andas regelbundet och jämnt under övningen. Andas in när du har hittat ett stabilt läge och andas ut medan du drar i remmen för att flytta foten närmare ryggen, för ökad vighet.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 3 till 5 andetag, beroende på nivå.

 

Videoövning nr 5: Ryggstretchning

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 3

 

  • Utföra övningen: Börja med vänster ben framåt, böjt i rät vinkel, och höger ben bakåt med knäet mot golvet. Sänk ned bäckenet för att stretcha höger lår. Vik yogaremmen på mitten och fatta tag i ena änden med höger hand. Flytta din högra hand bakom ryggen, genom att föra den över axeln, och fatta tag i den andra änden av remmen med vänster hand. När du har intagit positionen lutar du ryggen något bakåt, för att stretcha den, och behåller den här positionen under 3 till 5 andetag. När du har utfört övningen gör du samma rörelse, men efter att ha låtit benen på golvet byta plats och händerna på remmen byta plats.

 

  • Andning: Under yogaövningarna ska du endast andas genom näsan. Glöm inte att andas regelbundet och jämnt under övningen.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 3 till 5 andetag, beroende på nivå.

 

Videoövning nr 6: Dansarposen

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 3

 

  • Muskler som får arbeta: lår, rygg

 

  • Utföra övningen: Börja stående på mattan, placera yogaremmens handtag runt höger fot och fatta tag i den andra änden med höger hand. För den här övningen ska remmen vara ordentligt sträckt och du kan vid behov linda remmen runt handen. Lyft höger hand över huvudet, så att armen sträcks ut, och flytta höger ben bakåt, så att du står i positionen ”dansaren”. Håll kvar remmen med båda händerna och behåll den här positionen under 3 till 5 andetag. Återgå sedan till utgångsläget. När du har utfört övningen gör du samma rörelse, men efter att ha låtit benen och armarna byta plats.

 

  • Andning: Under yogaövningarna ska du endast andas genom näsan. Glöm inte att andas regelbundet och jämnt under övningen.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 3 till 5 andetag, beroende på nivå.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
Yoga-rem
69,00 kr*
3.90 / 5 49 Synpunkter
    YOGA
    conseils-yoga-exercice-exercices-videos-nattes-yoga

    Upptäck yogamattan från Domyos, det oumbärliga tillbehöret för dig som vill träna yoga under säkra förhållanden.

    ÖVERST PÅ SIDAN