VIDEOÖVNINGAR: YOGAKLOSS

Yogaklossen är ett tillbehör som underlättar utövandet av yoga. För korrekt användning av yogaklossen erbjuder vi videoövningar som har producerats i samarbete med träningscoacherna från Domyos Club och hjälper dig att bli vigare för gradvis yogaträning. Ta del av videoövningarna för att träna rätt med yogaklossen och förbättra vigheten i kroppen.

 

För att uppnå en god effektivitet bör hela träningspasset vara i mellan 45 och 60 minuter, beroende på nivå. De här övningarna syftar främst till att stretcha samtliga av kroppens muskler och ge dig ökad vighet. När du utför övningarna mäts träningstiden i antal andetag.

 

Säkerhetsanvisningar: se till att det inte finns något på mattan (varken handduk eller vattenflaska) medan du utför övningarna och träna barfota, så att du är säker på att inte halka under övningarna.

 

Videoövning nr 1: Split

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 1

 

  • Utföra övningen: Placera klossen på yogamattan och sätt dig på den, sära på benen och sträck ut dem. Avståndet mellan dina ben kommer att vara mer eller mindre stort beroende på hur vig du är.

 

  • Andning: Under yogaövningarna ska du endast andas genom näsan. Glöm inte att andas regelbundet och jämnt under övningen.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 3 till 5 andetag, beroende på nivå.

 

Videoövning nr 2: Böjning framåt

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 2

 

  • Utföra övningen: Börja stående på mattan, med yogaklossen placerad framför dig, och sära brett på benen. Gå försiktigt nedåt så att ditt huvud placeras på klossen och fatta tag i dina fotleder med händerna. Gå sedan upp försiktigt igen tills du når utgångsläget. Om du känner att du kan gå längre kan du upprepa övningen med minskad klosshöjd.

 

  • Andning: Under yogaövningarna ska du endast andas genom näsan. Glöm inte att andas regelbundet och jämnt under övningen.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 3 till 5 andetag, beroende på nivå.

 

Videoövning nr 3: Sittande ställning

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 2

 

  • Utföra övningen: Börja med att ställa en kloss på en annan kloss och placera knäna på golvet. Placera stjärten på klossen och för samman händerna. Behåll den här positionen under 3 till 5 andetag och ta sedan bort en av klossarna. Behåll den här positionen under 3 till 5 andetag och ta sedan bort den andra klossen.

 

  • Andning: Under yogaövningarna ska du endast andas genom näsan. Glöm inte att andas regelbundet och jämnt under övningen.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 3 till 5 andetag, beroende på nivå.

 

Videoövning nr 4: Fisken

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 3

 

  • Utföra övningen: Börja sittande på mattan, med benen böjda, och placera en kloss på högkant, i höjd med den övre delen av ryggen. Sänk sakta ned ryggen mot klossen, tills den vilar mot klossen. Låt försiktigt huvudet falla bakåt och behåll den här positionen under 3 till 5 andetag. Återgå sedan till utgångsläget genom att försiktigt rulla ut ryggen.

 

  • Andning: Under yogaövningarna ska du endast andas genom näsan. Glöm inte att andas regelbundet och jämnt under övningen.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 3 till 5 andetag, beroende på nivå.

 

Videoövning nr 5: Omvänd triangel

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 3

 

  • Utföra övningen: Börja stående på mattan, med vänster ben framåt och sträckt och klossen placerad bredvid vänster fot på höjden. Placera höger ben långt bakåt, så att det bildas ett rejält avstånd mellan benen. Sträck ut armarna åt sidan och rör vid klossen med höger hand genom att vrida bröstet. Behåll den här positionen under 3 till 5 andetag och återgå sedan till utgångsläget. När du har utfört övningen gör du samma rörelse, men efter att ha låtit benen och klossen byta plats.

 

  • Andning: Under yogaövningarna ska du endast andas genom näsan. Glöm inte att andas regelbundet och jämnt under övningen.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 3 till 5 andetag, beroende på nivå.

 

Videoövning nr 6: Balans i sidled

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 3

 

  • Utföra övningen: Börja stående i mattans längdled och placera en kloss platt i varje ände av mattan. Gå försiktigt ned mot golvet, genom att rulla ut ryggen ordentligt, och lägg en hand på varje kloss. Utför sedan ett litet hopp för att placera de sträckta benen bakåt, på tårna, i läget för coreträning. Placera sedan fötterna platt på mattan, genom att flytta stjärten uppåt och föra huvudet mot låren, så att du uppnår positionen ”hunden” med huvudet nedåt. Behåll den här positionen under 3 till 5 andetag och återgå sedan till utgångsläget. Se noga till att försiktigt rulla ut ryggen och avsluta med nacken och huvudet.

 

  • Andning: Under yogaövningarna ska du endast andas genom näsan. Glöm inte att andas regelbundet och jämnt under övningen.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 3 till 5 andetag, beroende på nivå.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
Yogablock
129,00 kr*
4.40 / 5 16 Synpunkter
    YOGA
    conseils-yoga-exercice-exercices-videos-sangle-yoga

    Upptäck yogaremmen från Domyos, ett tillbehör som hjälper dig att bli vigare för gradvis yogaträning.

    ÖVERST PÅ SIDAN