VIDEOÖVNINGAR: TONING BALL

(1)

Toning Ball från Domyos är ett tillbehör som används för muskeltoning, med hjälp av våra olika videoövningar. Med dessa videoövningar, som har producerats i samarbete med träningscoacherna från Domyos Club, stärker du dina magmuskler, biceps och axlar, genom att jobba med att stärka musklerna, på ett mjukt sätt. Ta del av videoövningarna för att träna rätt med Toning Ball och öka spänsten i kroppen.

 

För att uppnå en god effektivitet bör hela träningspasset vara i mellan 30 och 45 minuter, beroende på nivå. Dessa övningar syftar främst till att öka musklernas uthållighet, så jobba i block som låter dig träna musklerna växelvis.

 

Säkerhetsanvisningar: Se till att hålla ryggen rak och andas regelbundet och jämnt när du utför övningarna.

 

Videoövning nr 1: Stärkning av axlarna och bröstet

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 1

 

  • Muskler som får arbeta: axlar, bröstmuskler, rygg

 

  • Utföra övningen: Börja sittande med benen i kors (skräddarsits) på din matta och ta en Toning Ball i varje hand. Sträck ut armarna åt sidorna och gör cirkelrörelser framåt med armarna, för att sedan återgå till utgångsläget.

 

  • Andning: Glöm inte att andas regelbundet och jämnt under hela övningen.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 15 repetitioner, beroende på din nivå, med 30 sekunders vila mellan varje serie.

 

Videoövning nr 2: Sneda bukmuskler

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 1

 

  • Muskler som får arbeta: magmuskler.

 

  • Utföra övningen: Börja sittande med benen i kors (skräddarsits) på mattan och ta upp Toning Ball i höger hand. Vik bröstet åt vänster och följ med i rörelsen med den högra armen som håller i Toning Ball, för att sedan återgå till utgångsläget. Utför samma rörelse med Toning Ball i vänster arm och med en bröströrelse åt höger.

 

  • Andning: Andas in medan du viker bröstet åt vänster eller höger och andas ut medan du återgår till utgångsläget

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 15 repetitioner, beroende på din nivå, med 30 sekunders vila mellan varje serie.

 

Videoövning nr 3: Träning av magmuskler och bröstmuskler

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 2

 

  • Muskler som får arbeta: magmuskler, bröstmuskler

 

  • Utföra övningen: Börja liggande på mattan, med en Toning Ball varje hand och benen i luften och något böjda. Utför höftböjningar, medan du håller benen i luften och utför samma rörelse med armarna. Återgå till utgångsläget och byt ben mellan varje höftböjning.

 

  • Andning: Andas in medan du utför höftböjningarna och andas ut när du återgår till mitten.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 15 repetitioner, beroende på din nivå, med 30 sekunders vila mellan varje serie.

 

Videoövning nr 4: Stretchning

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 2

 

  • Muskler som får arbeta: magmuskler, axlar

 

  • Utföra övningen: Börja i positionen för höftböjning framåt, med det bakre knäet mot golvet. Ta en Toning Ball i varje hand, med armarna sträckta över huvudet. Sänk ned armarna mot golvet, medan du hela tiden håller armarna sträckta, och lyft sedan armarna över huvudet, fortfarandet ordentligt sträckta.

 

  • Andning: Andas in medan du lyfter de sträckta armarna över huvudet och andas ut när du sänker ned armarna mot golvet.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 15 repetitioner, beroende på din nivå, med 30 sekunders vila mellan varje serie.

 

Videoövning nr 5: Stretchning av axlarna, ryggen och de sneda bukmusklerna

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 2

 

  • Muskler som får arbeta: axlar, rygg, magmuskler

 

  • Utföra övningen: Börja med knäna och händerna mot golvet och ta en Toning Ball i höger hand. För höger arm under bröstet och utför sedan rörelsen åt andra hållet, så att du hamnar i positionen med armarna sträckta, Toning Ball uppåt, och öppnar bröstet ordentligt.

 

  • Andning: Andas ut medan du för armen under bröstet och andas in medan du utför rörelsen åt andra hållet för att sträcka armen uppåt.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 15 repetitioner, beroende på din nivå, med 30 sekunders vila mellan varje serie.

 

Videoövning nr 6: Stärkning av magmuskler, axlar och rygg

  • Svårighetsgrad: Nivå 2

 

  • Muskler som får arbeta: magmuskler, rygg, axlar

 

  • Utföra övningen: Börja med knäna och händerna mot golvet och ta en Toning Ball i vänster hand. Sträck vänster arm med Toning Ball framåt samtidigt som du sträcker benet på motsatt sida, höger ben, bakåt. När du har utfört en serie byter du sida.

 

  • Andning: Andas in när du återgår till utgångsläget och andas ut medan du sträcker ut armen samt benet på motsatt sida.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 15 repetitioner, beroende på din nivå, med 30 sekunders vila mellan varje serie.

 

Videoövning nr 7: Stretchning av axlar och rygg

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 2-3

 

  • Muskler som får arbeta: axlar, kappmuskel, biceps.

 

  • Utföra övningen: Börja med knäna och händerna mot golvet, ta en Toning Ball i vänster hand och håll vänster arm lyft från golvet, med handflatan vänd mot himlen. Börja med att lyfta upp armbågen åt vänster, så att handflatan vänds mot golvet, och sträck sedan armen framåt. Återgå sedan till utgångsläget genom att utföra rörelserna i motsatt riktning. När du har slutfört övningen byter du sida och placerar Toning Ball i höger hand.

 

  • Andning: Andas in medan du lyfter upp armbågen och andas ut när du sträcker armen framåt. Andas sedan in medan du för armbågen bakåt och andas ut när du återgår till utgångsläget.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 15 repetitioner, beroende på din nivå, med 30 sekunders vila mellan varje serie.

 

Videoövning nr 8: Sneda bukmuskler

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 3

 

  • Muskler som får arbeta: Situps

 

  • Utföra övningen: Börja på sidan, placera vänster armbåge på mattan, vänster knä mot golvet och håll höger ben sträckt. Ta Toning Ball i höger hand, placera Toning Ball bakom huvudet samtidigt som du håller armen sträckt och lyfter stjärten under rörelsen, och återgå sedan till utgångsläget. Utför samma rörelse för den andra sidan.

 

  • Andning: Andas in medan du lyfter stjärten och andas ut medan du återgår till utgångsläget.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 15 repetitioner, beroende på din nivå, med 30 sekunders vila mellan varje serie.

 

Videoövning nr 9: Stärkning av magmuskler och lår

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 3

 

  • Muskler som får arbeta: magmuskler, lår

 

  • Utföra övningen: Börja liggande på golvet och ta en Toning Ball i varje hand. Benen ska vara lyfta från golvet och sträckta uppåt. Två rörelser ska utföras samtidigt. Flytta huvudet mot knäna, genom att böja benen, och flytta även Toning Ball mot fötterna, medan du håller armarna sträckta. Återgå sedan till utgångsläget utan att sätta ned fötterna på golvet.

 

  • Andning: Andas in medan du flyttar huvudet mot knäna och och Toning Ball mot fötterna och andas ut när du återgår till utgångsläget.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 15 repetitioner, beroende på din nivå, med 30 sekunders vila mellan varje serie.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
ÖVERST PÅ SIDAN