VIDEOÖVNINGAR: SOFT BALL

(1)

Soft Ball är ett tillbehör som används för muskeltoning, med hjälp av våra olika videoövningar. Med dessa videoövningar, som har producerats i samarbete med träningscoacherna från Domyos Club, stärker du dina magmuskler, lår, biceps och rygg, men blir även vigare, genom att jobba med att stärka musklerna, på ett mjukt sätt. Ta del av videoövningarna för att träna rätt med Soft Ball och öka spänsten i kroppen.

 

För att uppnå en god effektivitet bör hela träningspasset vara i mellan 30 och 45 minuter, beroende på nivå. Dessa övningar syftar främst till att öka musklernas uthållighet, så jobba i block som låter dig träna musklerna växelvis.

 

Säkerhetsanvisningar: Se till att hålla ryggen rak och andas regelbundet och jämnt när du utför övningarna.

 

Videoövning nr 1: Toning av stjärtmusklerna

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 1

 

  • Muskler som får arbeta: stjärtmuskler

 

  • Utföra övningen: Börja sittande på mattan, med benen böjda och knäna inriktade i linje, placera Soft Ball mellan knäna och sträck ut ryggen på mattan. Håll armarna längs med kroppen, lyft stjärten och återgå sedan till utgångsläget.

 

  • Andning: Andas in när du är i utgångsläget och andas ut medan du lyfter stjärten.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 15 repetitioner, beroende på din nivå, med 30 sekunders vila mellan varje serie.

 

Videoövning nr 2: Toning av bröstmusklerna, axlarna

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 1

 

  • Muskler som får arbeta: bröstmuskler, axlar.

 

  • Utföra övningen: Börja stående på mattan, med fötterna något isär, och placera Soft Ball mellan händerna. Pressa ihop Soft Ball med händerna och släpp sedan efter igen.

 

  • Andning: Andas in medan du pressar ihop Soft Ball och andas ut när du släpper efter igen.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 15 repetitioner, beroende på din nivå, med 30 sekunders vila mellan varje serie.

 

Videoövning nr 3: Situps

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 1

 

  • Muskler som får arbeta: magmuskler

 

  • Utföra övningen: Börja sittande på mattan, med benen böjda och fötterna ihop, och placera Soft Ball mellan händerna. Vänd bröstet åt vänster, gå tillbaka till mitten och för sedan bröstet åt höger. Se till att hålla ryggen rak under hela övningen.

 

  • Andning: Andas in medan du utför vrider bröstet och andas ut när du återgår till mitten.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 15 repetitioner, beroende på din nivå, med 30 sekunders vila mellan varje serie.

 

Videoövning nr 4: Situps

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 2

 

  • Muskler som får arbeta: magmuskler

 

  • Utföra övningen: Börja sittande på mattan, med benen böjda och knäna inriktade i linje. Placera Soft Ball mellan knäna och lyft benen, så att knäna och höfterna riktas in i linje. Sträck ut armarna långt och behåll den här positionen i 15 sekunder, varefter du återgår till utgångsläget.

 

  • Andning: Se till att andas ordentligt under hela övningen, genom att andas djupt.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 15 sekunder, beroende på din nivå, med 15 sekunders vila mellan varje serie.

 

Videoövning nr 5: Stjärtmuskler

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 2

 

  • Muskler som får arbeta: stjärtmuskler, lår, magmuskler

 

  • Utföra övningen: Börja liggande på mattan, med benen böjda och knäna i rak linje, och placera Soft Ball under fötterna. Håll armarna längs med kroppen, lyft stjärten och återgå sedan till utgångsläget.

 

  • Andning: Andas in medan du lyfter stjärten och andas ut medan du återgår till utgångsläget.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 15 repetitioner, beroende på din nivå, med 30 sekunders vila mellan varje serie.

 

Videoövning nr 6: Situps

  • Svårighetsgrad: Nivå 2

 

  • Muskler som får arbeta: Situps

 

  • Utföra övningen: Börja liggande på mattan, men benen böjda och fötterna lyfta från golvet, placera Soft Ball under knäna och håll kvar den med vaderna och låren. Flytta knäna mot bröstet och lyft stjärten för att avsluta rörelsen, varefter du återgår till utgångsläget.

 

  • Andning: Andas in medan du flyttar knäna mot bröstet och lyfter stjärten och andas ut medan du återgår till utgångsläget.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 15 repetitioner, beroende på din nivå, med 30 sekunders vila mellan varje serie.

 

Videoövning nr 7: Situps

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 2-3

 

  • Muskler som får arbeta: magmuskler

 

  • Utföra övningen: Börja liggande på sidan, med armbågen böjd så att du får ordentligt stöd, ett ben böjt på mattan och det andra sträckt, och placera Soft Ball under bröstet. Lyft bröstet och återgå sedan till utgångsläget.

 

  • Andning: Andas in medan du lyfter bröstet och andas ut medan du återgår till utgångsläget.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 15 repetitioner, beroende på din nivå, med 30 sekunders vila mellan varje serie.

 

Videoövning nr 8: Stärkning av magmuskler och lår

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 3

 

  • Muskler som får arbeta: lår, magmuskler

 

  • Utföra övningen: Börja liggande på mattan och placera en fot på Soft Ball, med det ena benet böjt och det andra benet utsträckt uppåt. Lyft stjärten och behåll den här positionen i 15 sekunder. Återgå sedan till utgångsläget.

 

  • Andning: Se till att andas ordentligt under hela övningen, genom att andas djupt.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 15 sekunder, beroende på din nivå, med 15 sekunders vila mellan varje serie.

 

Videoövning nr 9: Träning av biceps och triceps

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 3

 

  • Muskler som får arbeta: biceps, triceps, magmuskler

 

  • Utföra övningen: Börja liggande, vänd mot mattan, med knäna mot golvet och fötterna lyfta, och ta stöd med händerna mot Soft Ball. Gå ned mot golvet genom att böja armarna och dra ihop magmusklerna, varefter du återgår till utgångsläget. Se till att hålla ryggen rak under övningen.

 

  • Andning: Andas in medan du går ned mot golvet och andas ut när du återgår till utgångsläget.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 15 repetitioner, beroende på din nivå, med 30 sekunders vila mellan varje serie.

 

Videoövning nr 10: Situps

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 3

 

  • Muskler som får arbeta: magmuskler

 

  • Utföra övningen: Börja liggande på mattan, placera en hoprullad handduk under den nedre delen av ryggen och placera Soft Ball mellan händerna. Håll armarna sträckta och lyft försiktigt upp Soft Ball för att flytta den till fötterna, varefter du försiktigt återgår till utgångsläget. Se till att runda ryggen ordentligt när du utför rörelsen.

 

  • Andning: Andas in medan du flyttar Soft Ball till fötterna och andas ut när du försiktigt återgår till utgångsläget.

 

  • Repetitioner: 2 till 3 serier om 15 repetitioner, beroende på din nivå, med 30 sekunders vila mellan varje serie.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
ÖVERST PÅ SIDAN