VIDEOÖVNING: TONIFIT

Med tillbehöret Tonifit från Domyos får du en effektiv toning av alla dina muskler. Stärk dina magmuskler, biceps, axlar, bröstmuskler, stjärtmuskler och lår på djupet. Domyos erbjuder övningar på video som har producerats och kommenterats i samarbete med träningscoacherna från Domyos Club för att du ska få bästa möjliga träning ut av tillbehöret. Ta del av videoövningarna från Domyos för att träna rätt och effektivt med Tonifit.

 

För att uppnå en god effektivitet bör hela träningspasset vara i mellan 30 och 45 minuter, beroende på nivå. Dessa övningar syftar främst till att öka musklernas uthållighet, så jobba i block som låter dig träna musklerna växelvis.

 

Säkerhetsanvisningar:

Se till att hålla ryggen rak när du utför samtliga av övningarna. Det gör du genom att fästa blicken på en fast punkt som låter dig hålla ryggkotorna korrekt inriktade. Bromsa även de återgående rörelserna under övningen för att undvika plötsliga belastningar på lederna och håll hela tiden midjemusklerna spända.

 

Videoövning nr 1: Stärkning av överkroppen

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 1

 

  • Muskler som får arbeta: triceps, axlar, magmuskler, biceps, underarmar, rygg

 

  • Utföra övningen: Sätt dig ned på en stol, med ryggen rak och benen böjda i 90°. Placera Tonifit horisontellt mellan stolen och din rygg, i höjd med skulderbladen. Fatta tag i de båda handtagen och dra armbågarna bakåt. Sträck ut armarna horisontellt rakt framför dig och återgå sedan till utgångsläget.

 

  • Andning: Andas ut när du sträcker armarna och andas in under den återgående rörelsen.

 

  • Repetitioner: 3 till 5 gånger 30 sekunder i hög takt, med 30 sekunders återhämtning mellan varje serie.

 

Videoövning nr 2: Armdrag

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 1

 

  • Muskler som får arbeta: triceps, axlar, magmuskler, biceps, underarmar, rygg

 

  • Utföra övningen: Sätt dig ned på en stol, med ryggen rak och benen böjda i 90°. Placera Tonifit vertikalt längs med ryggen. Fatta tag i remmen i den övre delen av tillbehöret med höger hand. Böj armbågen bakom huvudet tills din hand snuddar vid nacken. Böj sedan ut underarmen så långt upp som möjligt, tills armen är helt sträckt. Flytta tillbaka armen till utgångsläget.

 

  • Andning: Andas ut när du sträcker armen och andas in under den återgående rörelsen.

 

  • Repetitioner: 4 till 6 gånger 30 sekunder i hög takt, med byte av den arm som är i rörelse för varje serie och med 30 sekunders återhämtning mellan varje serie.

 

Videoövning nr 3: Gungande rörelse

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 1

 

  • Muskler som får arbeta: magmuskler, stjärtmuskler, lår

 

  • Utföra övningen: Börja sittande på knäna på Tonifit, med ryggen helt rak. Fatta tag i tillbehörets båda handtag, med armarna något utsträckta och längs med kroppen. Du ska känna ett motstånd i dina armar. Gunga med överkroppen åt höger. Din högra arm ska följa med i rörelsen och förflyttas närmare golvet. Återgå sedan till utgångsläget och fortsätt genom att utföra samma rörelse åt vänster.

 

  • Andning: Andas ut medan du utför den gungande rörelsen och andas in när du återgår till utgångsläget.

 

  • Repetitioner: 3 till 5 gånger 30 sekunder i hög takt, med 30 sekunders återhämtning mellan varje serie.

 

Videoövning nr 4: Drag med armbågen

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 1

 

  • Muskler som får arbeta: midjemuskler, överkropp, lår, stjärtmuskler

 

  • Utföra övningen: Placera Tonifit horisontellt på golvet framför dig. Håll ryggen lutad framåt, men helt rak, och placera höger knä på tillbehöret och vänster knä på golvet för ökad balans. Fatta sedan tag i det vänstra handtaget på Tonifit. Flytta tillbaka handen så den placeras under armhålan, med en vertikal rörelse genom att dra armbågen bakåt.

 

  • Andning: Andas ut medan du drar armbågen bakåt och andas in under den återgående rörelsen.

 

  • Repetitioner: 4 till 6 gånger 30 sekunder i hög takt, med byte av den arm som är i rörelse för varje serie och med 30 sekunders återhämtning mellan varje serie.

 

Videoövning nr 5: Huksittande

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 1

 

  • Muskler som får arbeta: stjärtmuskler, lår, magmuskler

 

  • Utföra övningen: Börja stående på Tonifit, med ryggen rak och armarna längs med kroppen. Skjut bäckenet bakåt samtidigt som du lutar bröstet för att fatta tag i de båda handtagen på tillbehöret. Räta försiktigt upp dig tills du når utgångsläget. Böj sedan benen samtidigt som du sänker bröstet något, tills dina händer är halvvägs upp till vaderna.

 

  • Andning: Andas in medan du böjer benen och andas ut när du återgår till utgångsläget.

 

  • Repetitioner: 3 till 5 gånger 30 sekunder i hög takt, med 30 sekunders återhämtning mellan varje serie.

 

Videoövning nr 6: Gungande rörelse

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 1

 

  • Muskler som får arbeta: midjemuskler

 

  • Utföra övningen: Börja stående på Tonifit, med ryggen rak och armarna sträckta längs med kroppen, med tillbehörets handtag i varje hand. Luta höger axel åt höger samtidigt som du håller kvar bäckenet längs den ursprungliga linjen. Återgå sedan till utgångsläget innan du lutar dig åt vänster sida på samma sätt. Det är bara överkroppen och armarna som ska vara i rörelse.

 

  • Andning: Andas in under den gungande rörelsen och andas ut när du återgår till utgångsläget.

 

  • Repetitioner: 3 till 5 gånger 30 sekunder i hög takt, med 30 sekunders återhämtning mellan varje serie.

 

Videoövning nr 7: Stärkning av axlar och triceps

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 2

 

  • Muskler som får arbeta: triceps, axlar, magmuskler, biceps, underarmar, rygg

 

  • Utföra övningen: Sätt dig ned på Tonifit, som har placerats i horisontellt läge. Håll ryggen ordentligt rak och benen något böjda framåt. Fötterna ska inte röra sig under den här övningen. Fatta tag i de båda handtagen på tillbehöret, med armarna sträckta mot golvet. Lyft sedan upp armarna horisontellt rakt framför dig. Återgå till utgångsläget.

 

  • Andning: Andas ut när du lyfter armarna och andas in under den återgående rörelsen.

 

  • Repetitioner: 3 till 5 gånger 30 sekunder i hög takt, med 30 sekunders återhämtning mellan varje serie.

 

Videoövning nr 8: Öppning av armarna

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 2

 

  • Muskler som får arbeta: triceps, axlar, magmuskler, biceps, underarmar, rygg

 

  • Utföra övningen: Sätt dig ned på Tonifit, som har placerats i horisontellt läge. Fatta tag i de båda handtagen på tillbehöret, med armarna sträckta mot golvet. Lyft därefter upp båda armarna, som hela tiden ska hållas sträckta, tills de är i linje med axlarna. Återgå sedan till utgångsläget.

 

  • Andning: Andas ut när du lyfter armarna och andas in under den återgående rörelsen.

 

  • Repetitioner: 3 till 5 gånger 30 sekunder i hög takt, med 30 sekunders återhämtning mellan varje serie.

 

Videoövning nr 9: Träning av biceps

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 2

 

  • Muskler som får arbeta: biceps, axlar, magmuskler, underarmar

 

  • Utföra övningen: Sätt dig ned på Tonifit, som har placerats i horisontellt läge. Fatta tag i tillbehörets båda handtag, med armarna något böjda och underarmarna lutande framför dig. Lyft upp händerna genom att böja armbågarna, tills de når axlarna. Det är bara underarmarna som ska röra sig.

 

  • Andning: Andas ut när du lyfter armarna och andas in under den återgående rörelsen.

 

  • Repetitioner: 3 till 5 gånger 30 sekunder i hög takt, med 30 sekunders återhämtning mellan varje serie.

 

Videoövning nr 10: Benböjning

 

  • Svårighetsgrad: Nivå 2

 

  • Muskler som får arbeta: stjärtmuskler, lår, magmuskler, axlar

 

  • Utföra övningen: Placera höger fot på Tonifit, med benet böjd och ryggen rak. Ditt vänstra ben ska vara sträckt bakåt och vila på tårna. Fatta tag i de båda handtagen på tillbehöret, med armarna sträckta mot golvet. Böj sedan vänster ben tills knäet snuddar vid golvet. Återgå till utgångsläget och börja om från början med rörelsen.

 

  • Andning: Andas in medan du böjer benet och andas ut medan du återgår till utgångsläget.

 

  • Repetitioner: 4 till 6 gånger 30 sekunder i hög takt, med byte av den arm som är i rörelse för varje serie och med 30 sekunders återhämtning mellan varje serie.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
ÖVERST PÅ SIDAN