VEM VILL BLI AV MED SINA CELLULITER?

(1)

Celluliter, apelsinhud, ridbyxlår… Det är många kvinnor som skulle vilja få de här orden att försvinna för all framtid. Bland alla de metoder som finns för att få groparna att försvinna gäller det att hitta den som verkar passa bäst för den aktuella cellulittypen. Ta del av våra tips för att bekämpa celluliter.

 

När celluliterna en gång har satt sig ...

Det är en av de flesta kvinnors högsta önskningar för att trivas bättre med sin kropp, att bli av med de där förbaskade celluliterna som följer dem hack i häl. Även om de kan verka svåra att få bort, är ett första steg att lära känna sin motståndare och skilja mellan de olika typerna av celluliter, nämligen fettcelluliter (viktproblem, brist på fysisk aktivitet), vätskecelluliter eller infiltrerade celluliter (dålig ven- och lymfcirkulation, alltför saltrik kost) och fibrösa eller hårda celluliter (gamla, främjas av industrisocker, stillasittande). Ärftlighet kan förklara uppkomsten av celluliter, men den är inte allt. Det finns andra faktorer som påverkar …

 

De olika typerna av celluliter

Innan man kan vidta rätt åtgärder och följa rätt anticellulitdiet måste man fastställa vilken typ av celluliter det rör sig om. Utifrån den diagnosen kan man sedan välja en lämplig metod för att effektivt få groparna att försvinna.

 

Fettcelluliter

Vad är det här? Man kan betrakta dem som kvinnornas fiender nummer 1 eftersom de är de vanligaste. De är inte kopplade till cirkulationsproblem, utan beror snarare på viktuppgång, för fet kost och brist på fysisk aktivitet. När man får i sig mer fet mat och energi än man gör av med ökar underhudens volym, så att hudens utseende förändras.

 

Hur känner jag igen problemet? De förekommer i huden på låren, stjärten (de välkända ridbyxlåren) och magen. De är mjuka, men gör inte ont.

 

Hur angriper jag problemet? Om du vill bli av med fettcelluliter måste du glömma allt vad socker och tillagade fetter heter.

Förbättra helt enkelt din dagliga kost, genom att välja färska produkter, som är källor till vitaminer och mineraler. Glöm inte att motionera regelbundet, särskilt för att träna uthålligheten: Cardioträning tvingar kroppen att bränna reserverna och alltså att förbruka fettcellerna. Se till att ägna minst 30 minuter om dagen åt att träna på motionscykel, promenera i snabb takt eller springa på löpband. Det här kommer att hjälpa dig att minska din fettmassa. Välj även styrketräning, för att få tillbaka figuren och stimulera musklerna, inklusive dem som ligger precis under huden (och alltså intill celluliterna).

 

Vätskecelluliter eller infiltrerade celluliter

Vad är det här? Den här formen av celluliter är ofta kopplad till cirkulationsproblem (venöst eller lymfatiskt återflöde), som hindrar vattnet i din kropp från att cirkulera ordentligt och gör att det lagras i överskott mellan cellerna. De bildas till följd av en kraftig kvarhållning av vatten och brist på fysisk aktivitet.

 

Hur känner jag igen problemet? Vätskecelluliter berör framför allt smala kvinnor. De är lätta att känna igen eftersom de ofta åtföljs av tunga ben. Apelsinhuden syns något även när man inte nyper ihop huden. Huden är mjuk och gropig. Den uppträder lite överallt på kroppen: mage, höfter, stjärt, lår, vader, fotleder och armar. Det här är den typ av celluliter som är enklast och snabbast att få bort.

 

Hur angriper jag problemet? Du som vill bli av med dina vätskecelluliter måste anta en målinriktad strategi för att dränera och frilägga. När det gäller träning bör du välja vattensporter av typen aquabiking eller träna på motionscykeln för att bli av med envisa fettdepåer och få igång cirkulationen. På tallriken bör du föredra frukt och grönsaker som är rika på antioxidanter och citrusflavonoider. Grapefrukt, citron eller apelsin hjälper dig att skydda venernas celler och att stärka kapillärernas ogenomtränglighet. Vitlök passar även perfekt för att aktivera cirkulationen. Krämer som motverkar vätskecelluliter kan även bidra till dräneringen för att aktivera blod- och lymfcirkulationen och avlägsna slaggprodukter, däribland fetter. För att uppnå goda resultat ska du alltid massera uppåt längs benet, från fötterna och mot midjan.

 

Fibrösa celluliter

Vad är det här? Det här är den form av celluliter som är allra svårast att bli av med eftersom den har funnits längst. Den orsakas ofta av industrisocker om man äter det i för stora mängder: sötsaker, läskedrycker, bearbetade produkter osv.

 

Hur känner jag igen problemet? Fibrösa celluliter är kompaktare och djupare och känns hårda när man tar på dem. De gör ganska ont och känns av framför allt när man trycker mot dem med handen. Det här beror på en förlust av smidigheten hos de kollagenfibrer som omger adipocyterna. Apelsinhuden är i det här fallet uttalad och synlig. Hudvävnaden är ganska slapp.

 

Hur angriper jag problemet? Om du vill rubba celluliterna gäller det att röra dig så mycket som möjligt. Då finns det inget bättre än fitnessträning: En kombination av cardioträning, rörelser för att stärka musklerna och målinriktade stretchningsövningar (lårmuskler, magmuskler, stjärtmuskler) är den mest effektiva metoden för att dränera vävnaderna. Pröva på cirkelträning, step, aerodance, cycling (biking) eller till och med Zumba. Klassisk balett är också väldigt effektivt för att motverka den här typen av celluliter. Tänk på att undvika industrisocker och långsamma och snabba sockerarter på kvällen. Var försiktig med så kallade ”lightprodukter”, som, även om de innehåller mindre socker, ibland ändå kan innehålla mycket raffinerat socker. Satsa framför allt på livsmedel som är rika på antioxidanter, som C- och E-vitaminer, selen, betakaroten och zink. Frukt (t.ex. apelsiner, äpplen, röda bär osv.), färska grönsaker (t.ex. selleri, squash, morötter, broccoli osv.) och torkade grönsaker och baljväxter (t.ex. bönor, linser, krossade ärtor …) bör få en framträdande position i din nya kost. Välj även helst fullständiga proteiner – ät kött (kalkon, kyckling), fisk, skaldjur eller ägg.

 

Fitnesstillbehör som bekämpar celluliter

Utöver regelbunden fysisk aktivitet utomhus eller i sal, kan du fortsätta röra på dig hemma med fitnesstillbehör som är effektiva för att bekämpa celluliter: ministepper, hopprep. Upptäck deras välgörande egenskaper.

 

Stepper

Det här är fitnessutrustning som har effekt mot celluliter och låter dig träna samtidigt som du har roligt och går ned några kilo. Hur fungerar det? Du tränar stående på små trappsteg, som om du skulle gå uppför en trappa. Resultat: Du får en fastare figur och förbättrad kondition. Om du följer ett träningsprogram om 30 minuter per dag ger steppern effektiva resultat på fettdepåerna. Den verkar särskilt på benen och stjärten, vilket gör att apelsinhuden avtar i takt med att du tränar. Kombinera träningen med en sund och balanserad kost och undvik livsmedel som är alltför rika på socker eller fett, så är saken klar!

 

Hopprep

Varför inte pröva hopprep för att bekämpa celluliter? Det här lilla fitnesstillbehöret är mycket användbart: Perfekt för dig som vill få en slankare figur, ökad spänst och förbättrad uthållighet samt bli av med de dåliga fetterna – du kommer att gilla det. När du hoppar hopprep masseras de djupt liggande venerna och lymfsystemet tack vare de muskler som aktiveras. Resultat: Din cirkulation förbättras, vilket gör att problemen med vener och kvarhållning av vatten försvinner. När du bränner kalorier under träningen minskar du din fettmassa. Det gör att celluliterna, även om de inte försvinner som genom ett trollslag, avtar och blir mindre synliga.

När du börjar med hopprep bör du träna 3 gånger per vecka, med 3 omgångar om två minuter per träningspass. Se till att återhämta dig under 10 till 15 sekunder mellan varje hoppserie. När du har kommit igång med de här passen kan du maximera resultaten genom att lägga till vikter på fotlederna.

 

 

 

Nu har du fått några tips och råd för att bli av med celluliterna på ett effektivt sätt. De kan visserligen ha ärftliga orsaker (hormonrubbningar), men kom ihåg att den här genetiska faktorn bara predisponerar till celluliter. Det är viktigt att förstå att den inte är den enda orsaken: En alltför rik kost eller brist på fysisk aktivitet kan även ge upphov till celluliter. Tänk därför på att äta allsidigt och att träna fitness minst 2 gånger per vecka. Din livshygien är avgörande i kampen mot celluliterna! Tveka inte att rådfråga din läkare om du är osäker på vilken kost som passar bäst eller vilken träningsform du bör välja.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
FITNESS
conseils-energy-astuce-corde-bruleur-de-calories

Hopprepet är det perfekta träningstillbehöret för att bränna kalorier, gå ned i vikt, få platt mage, undvika celluliter och dessutom förbättra sin uthållighet.

(1)
ÖVERST PÅ SIDAN