VAD BÖR JAG ÄTA INNAN TRÄNINGEN?

Att äta bra innan träningen är mycket viktigt,. och vad du äter spelar stor roll. Till frukost är det bra att äta något som har lågt glykemiskt index (GI) för att bränna mer kalorier, speciellt fett. Till middag kan man istället äta något som är rikt på stärkelse och som har ganska mycket protein för att vara i bra form när man tränar. Dessutom är det viktigt att man väntar minst 2 eller 3 timmar efter en måltid innan man påbörjar träningen!

 

Ät bra så att du kan ta ut dig ordentligt

Din kropp behöver energi och dessutom resurser som kommer att ta dig igenom ett träningspass! Att äta bra hjälper kroppen att få ut det bästa av träningen.

 

Vad bör jag äta till frukost?

En studie utförd av amerikanska forskare visade att om man äter något med lågt glykemiskt index innan träningen skulle man bränna samma antal kalorier som om man åt något med ett högt glykemiskt index måltid, men därutöver mycket mer fett! Så innan du beger dig till gymmet på morgonen, se till att undvika sportdrycker, energikakor, bröd med smör och snacks av alla slag. Välj istället mat med lågt glykemiskt index, som yoghurt med frukt och osötad müsli till frukost!

 

Vad är bäst att äta till middag?

Det bästa för någon som vill hålla sig i form är att äta mat som innehåller mycket stärkelse, en mindre mängd protein och en begränsad mängd fett.

Dåliga fetter och mättade fetter tenderar att täppa till artärer, som behöver en hög grad av "elasticitet" medan du tränar för att leverera tillräckligt med syresatt blod till musklerna. Fetterna i ost, grädde, smör och pizza gör du upp i vikt. Undvik därför dessa innan träningen!

 

Mat som bör undvikas 

Socker

Även om du är noggrann med din diet och du är på väg till ditt favoritträningspass så bör du undvika att äta sötsaker som energi innan träningen. Varför? Eftersom alla dessa sötsaker ger ditt blodsocker en kick och du får ett sockerrus. Resultat: Du får en svacka under träningen, till följd av hypoglykemi (lågt blodsocker).

Fet mat

Innan träningen ska man undvika fet mat! Varför? Eftersom din kropp kommer att ha svårt att smälta dem medan du tränar, speciellt om du äter mycket fett.

 

Kan man äta precis innan träningen?

Det är bättre att ge din kropp tid att smälta maten: För att undvika att matsmältningen stör din träning, rekommenderar vi att du väntar två till tre timmar efter att ha ätit innan du tränar. Din kropp behöver tid att bearbeta alla näringsämnen innan du sätter den i arbete.

 

Vad ska man äta efter träningen?

Efter träningen är det mycket viktigt att kroppen får återhämta sig. Du måste ladda batterierna! Du har svettats och förlorat vatten, mineraler och näringsämnen. Din kropp väntar på en pick-me-up: Den behöver näringsämnen för att stärka musklerna och ge tillbaka kroppen dess styrka. Lösningen är att äta en varierad kost,: inklusive kolhydrater, protein och en måttlig mängd fett för att fylla på energi.

 

 

 

Glöm inte att dricka mycket innan, under och efter träningen!

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
Flaska 750 ml
59,00 kr*
3.90 / 5 254 Synpunkter
    Flaska 750 ml
    59,00 kr*
    3.90 / 5 254 Synpunkter
      MULTISPORT
      conseils-cross-dietetique-5-aliments-bruleurs-de-graisse

      Försöker du på alla sätt att gå ned i vikt, utan att veta vilken diet du ska följa? Upptäck 5 livsmedel som förbränner fett. Värt att notera!

      ÖVERST PÅ SIDAN