TRAPPMASKINEN MINI STEPPER: VARFÖR ÄR DEN EFFEKTIV?

Känner du till det här lilla träningsredskapet som hjälper dig att forma din kropp hemma? Upptäck trappmaskinen som kommer att få dig att vilja kämpa ännu mer!

Det är inte alltid man har tid att åka till gymmet. Nu behöver du inte ha dåligt samvete längre för att du inte kommer iväg till gymmet! Träna hemma istället och förfina din silhuett ! Hur? Med hjälp av det här lilla, effektiva fitnessredskapet som hjälper dig att hålla dig aktiv året om.

 

Raka vägen mot bättre form!

Att hålla sig i form är mycket viktigt och alla sätt är bra, även träning hemma! Bland alla fitnessaktiviteter är trappmaskinen en av de mest populära. Med hjälp av en trappmaskin kan du bränna många kalorier, både på gymmet och hemma. Konceptet är enkelt: du tränar på en trappa som erbjuder en mängd olika övningar. Målet? Att hålla dig i form och förbättra konditionen genom att höja din aerob-kapacitet (vilket ger bättre uthållighet). Med trappmaskinen tränar du både muskler och uthållighet. Medan du tränar förbättrar du dessutom både ditt flås och din koordination.

 

Vilka är fördelarna med en trappmaskin?

För en effektiv träning, prova mini stepper, en liten trappmaskin som är ett komplett och mångsidigt fitnessredskap. Till skillnad från standardmodeller, har den här miniversionen en separat funktion: Den är inte bara till för att gå ned i vikt eller förbättra konditionen, utan den skulpterar även och slätar till (rumpa, adduktor, lår, quadriceps, vader m.m.). Det lilla formatet gör den praktisk att ha som träningsredskap hemma. Den är lätt att använda då man helt enkelt gör samma rörelse som när man går upp för en trappa.

 

Domyos trappmaskin mini

Det finns två olika modeller som hjälper dig att hålla dig i form: Mini Stepper Essential formar underkroppen med hjälp av sidorörelserna i pedalerna som jobbar med hela den nedre delen av kroppen: lår, rumpa och midja. . För ännu mer komplett träning finns Mini Stepper Twister som formar kroppen från topp till tå. Den har inbyggda handtag som ger dubbel träning: du tränar både övre och nedre delen av kroppen samtidigt.

 

Båda två har en display som indikerar:

  • Tid,
  • kaloriförbränning,
  • antal trappsteg per minut,
  • totalt antal trappsteg

 

Att träna med mini stepper

Varje träningspass med trappmaskinen bör inledas med uppvärmning på cirka 3-5 minuter, lite mer för dig som är över 50 år. Börja varje träningspass med uppvärmning och avsluta passet i ett lugnare tempo. Om du börjar träna utan att värma upp är risken för skador mycket större. Dessutom tappar du mer energi och orkar mindre. Höj ditt tempo långsamt. På så sätt utvecklar du din uthållighet progressivt.

 

Om du tränar varje dag kan du göra övningar i 10 minuter. Tränar du 2-3 gånger i veckan kan du hålla på i 20-30 minuter per gång. Om du tränar 1-2 gånger i veckan kan ett pass vara i 60 minuter. Om man är nybörjare, ska man utveckla sin uthållighet progressivt. Det är både säkrare och mer effektivt.

 

I slutet av varje pass på din trappmaskin, bör du ha en fas där du varvar ner (drar ner på tempot) och sedan en stund med avslappning. Börja och avsluta varje pass med att stretcha. Att stretcha innan träningen gör musklerna uppmjukade vilket gör att risken för skador minskar. Stretcha efter träningen är viktigt för att minska träningsvärk. Stretcha långsamt och försiktigt och håll varje stretchposition under 30-60 sekunder.

 

 

 

Med mini stepper har du allt som behövs för att forma din kropp när du inte vill gå till gymmet. För att öka svårighetsgraden och få en mer effektiv träning runt midjan kan du dessutom vrida på höfterna varje gång du går uppåt. Nu återstår det bara att börja trappa upp!

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
FITNESS
conseils-comment-affiner-sa-silhouette

Vilken träningsform ska jag välja för att gå ned i vikt? Följ Domyos tips och råd som hjälper dig att få en slankare linje.

(1)
ÖVERST PÅ SIDAN