TRÄNA BALANSEN

(1)

Händer det ofta att du vrickar fötterna? Klarar du inte att stå på ett ben utan att ramla omkull? Det finns bara en lösning: Träna balansen!

 

Träna balansen för att förbättra spänsten

Händer det ofta att du vrickar fötterna? Är du ofta med om olika former av fallolyckor? Klarar du inte att stå på ett ben utan att ramla omkull? Det finns bara en lösning: Träna balansen!

 

Bra balans är till och med ett måste inom vissa idrotter, t.ex. tennis, skidåkning, dans eller gymnastik. Den bidrar främst till att optimera sina prestationer.

 

Varför ska jag jobba på balansen?

Man bortser ibland från att förmågan att hålla balansen och rörligheten är lika viktiga som att ha ordentligt med muskler. Balans och rörlighet kan vara mycket viktiga faktorer vid en intensiv fysisk aktivitet som skidåkning. För idrottare generellt är balansen en förutsättning för effektiv träning eftersom den minskar skaderisken genom att övningarna utförs på ett optimalt sätt.

 

I vardagen kan en god balans förhindra fall och stukningar och öka stabiliteten. Övningar som förbättrar balansen stärker musklerna och ger dem ökad spänst samt förbättrar reaktiviteten. Det här ger även ett visst välbefinnande kopplat till känslan av att behärska situationen.

 

Några övningar för att hitta balansen

Om du vill få bättre stabilitet, smidighet och balans finns det inget bättre än regelbunden fysisk aktivitet. Löpning är ett utmärkt val, men var noga med att inte vända blicken mot fötterna, utan fäst den långt framför dig.

 

Om löpning inte är något för dig kan du alltid investera i specialutrustning som hjälper dig att återfå balansen. Många sportaffärer säljer plattor i form av ett halvklot, som ofta kallas balansplatta. Den rundade delen ska placeras mot golvet och du ska ställa dig på plattan för att träna balansen. Den här typen av utrustning finns även i vissa träningssalar.

 

Slutligen vill vi tipsa dig om några enkla och snabba övningar som du kan utföra för att effektivt förbättra balansen:

 

  • Flamingon: Stå upp och håll dig ordentligt rak medan du fäster blicken vid horisonten. Lyft ett av knäna framför dig, om möjligt horisontellt. Håll kvar den här positionen i minst 10 sekunder och slut sedan ögonen och försök stå kvar i minst 5 sekunder. Gör samma sak med det andra benet.

 

  • Spark i luften: Stå stadigt på vänster ben, sparka framåt med det andra benet, i luften, och sparka sedan bakåt, utan att ställa ned benet mellan de två sparkarna. Utför 4 till 5 serier framåt och bakåt och byt sedan ben.

 

  • Hinder: Lägg en liten kudde eller liknande på golvet för att skapa en sorts hinder. Hoppa lite på stället på ett ben och ta sedan i så att du hoppar över det här hindret. Hoppa lite på stället igen och hoppa sedan tillbaka över det. Byt sedan ben.

 

  • Andra hållet: Stå upp helt rak och lyft vänster arm och höger ben samtidigt, medan du håller dem ordentligt sträckta. Behåll den här positionen i 5 sekunder och byt sedan sida.

 

Balans i vardagen

Gör enkla rörelser varje dag för att förbättra balansen:

  • Ta på dig strumporna stående, medan du balanserar på ett ben.
  • Gå uppför trapporna två steg i taget, utan att hålla dig i räcket.
  • Balansera på ett ben medan du borstar tänderna.
  • Gå med ett glas vatten fyllt till brädden utan att spilla.
  • Stå upp i tunnelbanan, utan att hålla dig i.
  • Hoppa hage tillsammans med dina eller andras barn!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
ÖVERST PÅ SIDAN