STYRKETRÄNING FÖR DEN SOM FORTFARANDE VÄXER

Styrketräning blir alltmer populärt bland personer i nedre tonåren, men här finns det ändå anledning att varna dem för de risker som det innebär. Styrketräning när man fortfarande växer, är det särskilt lämpligt?

 

Är styrketräning en träningsform som passar för tonåringar?

Styrketräning  drar till sig många tonåringar som vill lära känna sin kropp och sina begränsningar. De vill öka sin muskelmassa för att forma sin unga kropp.

 

Ändå hör man ofta att styrketräning skadar hälsan om den utövas vid för låg ålder. Den uppfattas som farlig på grund av att den skulle få tillväxten att stanna av, minska smidigheten, försämra hjärt-kärlsystemets kapacitet och skada senor och leder hos tonåringar. Vad är det egentligen som gäller?

 

Måttlig träning

Det är sant att intensiv styrketräning redan i tonåren skulle kunna få konsekvenser för tillväxten och hälsan i stort. Glöm inte att det här är en träningsform som går ganska hårt åt muskler och leder och att det kan vara farligt att utöva den utan försiktighetsåtgärder. Överdriven belastning på skelettet kan även leda till ryggskador.

 

Därför är det viktigt att vara försiktig om man vill börja med styrketräning tidigt i livet. För det första ska man undvika att bära alltför tunga vikter och att träna intensivt. Vissa övningar är direkt olämpliga för tonåringar, vars svaga punkter är ryggrad, ligament och brosk: Squats, sittande bänkpress med stång och marklyft är helt förbjudna!

 

Dessutom vill vi avråda från att börja med styrketräning före 15 års ålder, särskilt för flickor. Före den åldern är det bättre att koncentrera sig på fitnessträning och konditionsträning. Om du är nybörjare bör du gå till en specialiserad träningssal och följa de råd som ges av en erfaren tränare, som kan lära dig lämpliga rörelser och hur du utför dem på rätt sätt. Inget är sämre än att utföra rörelsen på fel sätt, med risk för att skada sig!

 

Om du absolut vill ägna dig åt styrketräning ska du alltså vara väldigt försiktig när du väljer typ av träning.

 

Råd för en hälsosam träning

  • Var särskilt försiktig med dina leder, som är ömtåliga medan du växer!

  • Bry dig inte om att bulka, följa dieter eller att deffa – de här begreppen är avsedda endast för vuxna.

  • Ät nyttig mat, så att du blir mätt och utan några kosttillskott eftersom de inte är lämpliga för en kropp som fortfarande växer.

  • Lägg in smidighetsövningar i dina träningspass, så att du förblir mjuk och smidig.

  • Träna styrketräning som komplement till en annan sport, t.ex. en lagsport eller uthållighetssport, för att utveckla hjärt-kärlsystemets kapacitet.

  • Vi rekommenderar måttlig träning, till att börja med en gång i veckan, utöver en annan sport. För varje år kan du öka antalet pass.

  • Varför inte träna tillsammans med någon av dina föräldrar, för att öka motivationen och dessutom få en trevlig stunds samvaro i samband med träningen?

  • Tveka inte att rådfråga en läkare för att få veta om den här aktiviteten skulle kunna passa dig …

 

Slutligen kan det vara bra att veta att Lafay-metoden för träning rekommenderas särskilt för tonåringar eftersom den låter dig träna styrka, uthållighet, kondition, kraft, men även smidighet, med gradvisa träningspass som hjälper dig att behålla motivationen. De övningar som föreslås i den här metoden är inte farliga eller skadliga eftersom de görs med hjälp av kroppsvikten.

 

Fördelarna med styrketräning

Till skillnad från vad många tror, har styrketräning i tonåren inte bara skadliga effekter på kroppen. Förutsatt att man tränar med måtta, låter den benmassan utvecklas normalt och hjälper kroppen att formas, snarare än att forma kroppen. Det är det som blir skillnaden när man tränar rätt.

 

Styrketräning kan dessutom enkelt kombineras med en annan idrott. Den kan t.ex. användas som komplement till en kampsport, för att förbättra sina egenskaper och sin snabbstyrka.

 

Psykologiskt sett hjälper styrketräning till att öka självkänslan, självsäkerheten och ihärdigheten. Den har en starkt stimulerande effekt, särskilt hos tonåringar.

 

 

 

Sammantaget utgör styrketräning i tonåren alltså inte något hinder för en normal tillväxt, förutsatt att man är försiktig. Den här träningsformen har olika effekter på kroppen för olika personer, men i ett läge där fetma drabbar fler och fler unga kan den vara till stor hjälp om den kombineras med konditionsträning. 

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
Hantelkit 30 kg
749,00 kr*
4.00 / 5 210 Synpunkter
    Träningsbänk 100
    1 099,00 kr*
    4.20 / 5 44 Synpunkter
      ÖVERST PÅ SIDAN