squats: vad är de bra för ?

(1)

känner du till varför squats eller knäböj är en så effektiv benövning ? Fortsätt läsa om du vill veta allt om den här basövningen för att stärka musklerna!

 

Är du på jakt efter en effektiv övning för att träna musklerna i lår och rumpa, de ställen där fett ofta samlas? Nu kan du sluta leta! Den här övningen kan hjälpa dig att forma underkroppen och förhindra fettansamling i det här området: Squats. Upptäck de många fördelarna med de här rörelserna.

 

Vad är squats?

Huksittande eller squat är en basövning för att stärka musklerna. Hur fungerar det? Ställ dig upp med fötterna isär, i axelbredd, fötterna vända utåt och blicken framåt. Böj sedan benen samtidigt som du skjuter stjärten bakåt och lutar ryggen något framåt (ryggen ska hållas rak, axlarna sänkta och hälarna ska inte lyftas från golvet). Då ska du känna hur lår- och stjärtmusklerna värms upp. Spänn magmuskler och stjärtmuskler och tryck ifrån med benen så att du återgår till utgångsläget. Tips: Huksittande kan utföras med kilar under hälarna för att kompensera för en brist på smidighet i fotlederna.

 

Vilka är de välgörande effekterna av squats?

Squats är ett mycket effektivt sätt att bygga muskler i underkroppen! Övningen får framför allt lårmuskler och stjärtmuskler att arbeta (quadriceps, adduktorer, hamstringsmuskler). I takt med att du betar av träningspassen gör den här stärkningen av benen att dina rörelser blir mer effektiva samtidigt som risken för ledskador minskar. Men det är inte allt: Eftersom de stabiliserande musklerna får jobba förbättrar den här övningen både balans och rörlighet. När du har tränat ett visst antal gånger kommer du även att få ökat rörelseomfång och kunna gå allt längre ned. Squats är särskilt intressant för sporter där det är viktigt att vara explosiv (löpning, sprint, tennis …) eftersom den är direkt inriktad på de muskler som bär upp kroppsvikten (benen) och driver förflyttningen av kroppen.

 

Bli smalare med squats-övningar: sant eller falskt?

Det pratas mycket om trenden 30 Days Squat Challenge och många ställer sig frågan om det går att få en slankare figur genom att bara träna squats. Vi vill inte göra någon besviken, men svaret är nej! Huvudsyftet med squats är inte att få dig att gå ned i vikt. Den används främst för att få en starkare och fastare underkropp. Visst är det så att om du upprepar rörelsen för squats flera gånger uppmuntras förbränningen av kalorier och den ökade spänsten förhindrar att fett lagras i lår och rumpa. I den meningen kan man säga att squats kan användas för att främja slankare figur lokalt. Men för dig som vill gå ned i vikt finns det inga genvägar: Inget slår muskelträning i kombination med konditionsträning när det gäller att uppnå en slankare figur! För detta ska du alltså satsa på en aktivitet av typen löpband, crosstrainer eller step.

 

Å ena sidan hjälper de starkare musklerna till att öka grundförbränningen, dvs. du bränner flera kalorier såväl i vila som vid aktivitet. Å andra sidan främjar cardioträningen lipolysen, dvs. ”användningen” av fettmassan som energi. För att uppnå goda resultat bör du därför äta en sund och balanserad kost och välja träningspass på en timme (helst 3 gånger i veckan), där du kombinerar 50% styrketräning och 50 % konditionsträning. Öka musklernas spänst genom att alltid börja med squats före ett uthållighetspass. På så sätt kan du påskynda energiförbränningen och alltså bränna fett snabbare.

 

 

 

Som du har förstått räcker det inte att bara öva squats för att gå ned i vikt. Den här övningen är däremot ett utmärkt sätt att få en fastare figur och bygga muskler i underkroppen. Om ditt mål är att få slankare lår och rumpa ska du använda squats som ett komplement till uthållighetsträning, så att du minskar mängden fett i det här området.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
FITNESS

Många kvinnor lider av venös insufficiens (försämrad cirkulation i venerna), som tar sig uttryck i tunga ben, en trötthetskänsla eller åderbråck. Hur förebygger jag de här besvären och minskar känslan av tunga ben? Det berättar vi för dig i våra råd för en god form och hälsa.

FITNESS

Det bästa sättet att få snyggare ben är såklart genom träning. Men det finns några små saker du kan göra i vardagen som hjälper dig att nå ditt mål om de där snygga benen som du drömmer om

(5)
ÖVERST PÅ SIDAN