EN SPÄNSTIG KROPP PÅ SEMESTERN

Oavsett om du tränar hemma, på kontoret eller på semestern, hittar du här råd och tips för att behålla spänsten och njuta av sommaren! Vi hjälper dig att hålla kroppen i form genom att ta riktigt väl hand om den: Med våra 5 tips blir du vacker och sportig på stranden!

 

Se till att packa ned...

...allt du behöver för en sportig semester! Med vår coachning får du en starkare kropp i sommar. Hur? Med fitnesstillbehör som är enkla att ta med sig: hantlar, vikter, gummiband för fitnessträning, Resistance Tube, Expander, hopprep, fitnessmatta... Möjligheterna är många för dig som vill skaffa dig ett verkligt fitnesskit inför sommaren. Träningen kunde inte vara enklare: I avdelningen Domyos-coach hittar du tiotals kostnadsfria träningsvideor.

 

Unna dig en stärkande morgonritual

Varför inte skaffa dig nya morgonvanor under semestern? Låt musklerna vakna mjukt med ett stretchningspass. Stretchning hjälper dig att återfå spänsten, bli av med spänningar, mjuka upp kroppen och motverka det muskelförfall som sker med stigande ålder. Här är en lämplig morgonövning: Stå med parallella fötter, särade med ett avstånd motsvarande bäckenbredden, och rulla försiktigt in huvudet samtidigt som du drar in hakan. Låt ryggen bli rund och rulla upp den kota för kota. Håll benen sträckta och kroppsvikten något framåt. Töm huvudet och andas djupt. Stå kvar i den här positionen i 3 minuter och gå sedan upp igen genom att rulla upp varje del av kroppen: bäcken, ländrygg, rygg, nacke.

 

Håll dig aktiv

Om du känner för att lata dig i solen i sommar... stå emot! Allt jobb du har gjort under hela året får inte gå om intet. Ta vara på varje tillfälle att forma figuren. Du kan t.ex. när som helst träna för fastare armar: Lägg detta enkla tips på minnet: Använd en fitnesshantel (eller en liten vattenflaska), ställ dig upp, med benen isär och något böjda, med bäckenet framåt. Ta en hantel i ena handen och placera den bakom nacken, medan du lägger den andra handen på höften. Andas in samtidigt som du sträcker högerarmen utan att flytta armbågen. Återgå till utgångsläget samtidigt som du andas ut. Upprepa samma rörelse 15 gånger per sida varje dag.

 

Våga ta språnget

Om du semestrar vid havet kan du förena nytta med nöje med en fitnessövning som är effektiv när du vill behålla spänsten: Promenera längs stranden, med vatten halvvägs upp på vaderna, och gör höftböjningar i varje steg. Hur? Svinga vänsterbenet långt framför dig och sätt ned foten samtidigt som du böjer knät. Pressa dig uppåt för att ställa dig med fötterna ihop igen och börja sedan från början igen, med det andra benet. Vilka är fördelarna? Vattnets motstånd gör att quadriceps får jobba mer och sanden ger instabilitet i träningen samt belastar de djupa musklerna. Nu vet du hur du får fasta lår!

 

Jobba på hållningen

På handduken på stranden är ett utmärkt tillfälle att förbättra din hållning. Genom att unna dig enöverlägsen attityd jobbar du på en slankare figur. Hur gör jag? Sträck hela tiden huvudet uppåt, med axlarna nere och dragna bakåt. Fäst blicken långt framför dig. Glöm inte att stärka nacke och hals. Låtsas som ingenting och gör några rörelser i sidled, från vänster till höger. Gör sedan några långsamma cirkelrörelser. Det räcker för att se resultat.

 

 

 

Som du har förstått är våra enkla och effektiva fitnesstips allt du behöver för att hålla kroppen i trim i sommar. Njut av en aktiv semester!

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
ÖVERST PÅ SIDAN