MÅL: GÅ NED I VIKT GENOM ATT TRÄNA STEP!

(1)

Varje år drömmer man om semestern och om en kropp som man trivs med när sommaren närmar sig… Har du ett viktmål i tankarna? För dig som vill få en snygg figur är step en träningsform som kan hjälpa dig nå dina mål på kort tid och samtidigt som du har roligt!

 

Vad är step?

Step utvecklades i USA år 1986 och har sedan dess blivit alltmer populärt! Ända sedan den lanserades, har den här träningsformen fyllt träningssalarna och många har den som sin absoluta favorit! Step har blivit en av de mest efterfrågade formerna av konditionsträning, särskilt för de som gillar att röra sig till musik.

 

Inom fitness är step en av de främsta grenarna, och det enda tillbehör du behöver är ett steg (”step” på engelska), en så kallad stepbräda som kan regleras i höjdled, för att variera träningens intensitet. Du får ett ytterst lekfullt träningsprogram kring en koreografi med olika och varierade steg som utförs till en medryckande musik! Step är en mycket dynamisk aktivitet som fordrar stora mängder energi. Tack vare musikens rytm och den goda stämningen i gruppen får alla lust att gå med i leken och ge allt i rörelserna.

 

Step by step förbränner jag kalorier

Är du besatt av din vikt och vill få en smalare figur samtidigt som du har roligt? Glöm allt vad bantning heter! Med stepträningen lär du dig allt om att hålla figuren i trim. När du deltar i step låter du alla muskler jobba tillsammans och tränar samtidigt hjärt-kärlsystemet ganska intensivt, vilket gör att du förbrukar stora mängder energi. Resultat: Du bränner fett på rekordtid (ca 500 kalorier i timmen).

 

Gå ned i vikt, men inte bara…

Step passar perfekt för dig som vill få en slankare figur, men ger även en heltäckande träning. Den erbjuder flera fördelar, som snabbt kommer att övertyga dig! Upptäck dem…

 

Step bygger muskler i hela kroppen

Unna dig en komplett muskelstärkning! När du går upp på/ned från stepbrädan tränar du upp effektiva muskler i armar och ben. Under träningspassen är det framför allt musklerna i lår och vader som får jobba, med övningar som höftböjning, knäböjning och små spänsthopp. Ju mer avancerad nivå, desto fler kontakter med golvet, så att kroppen bildar mer muskler. Den som vill få en slankare underkropp bör inte höja upp sin stepbräda. Om du däremot vill bygga muskler ska du ställa in stepbrädan på det högsta läget. Armarna får jobba koordinerat med resten av kroppen och vara med i varje rörelse. Det gör att de stärks och aldrig förblir orörliga.

 

Step förbättrar hållningen

Med step förbättrar du din koordination och jobbar på hållningen. Var och en av koreografierna i step tvingar dig att synkronisera överkroppen och underkroppen för att utföra rörelserna på rätt sätt. Det krävs stor koncentration för att följa rytmen på ett harmoniskt sätt och koordinera hela kroppen.

 

Step lär dig att bemästra andningen

Precis som all annan konditionsträning, är regelbunden stepträning ett utmärkt sätt att förbättra sin uthållighet. Hjärt-kärlsystemet får jobba i högt tempo: Flåset blir hela tiden bättre och du håller dig i god kondition.

 

För vem passar träningen?

Step är en fitnessaktivitet som passar för de allra flesta. Den är ett bra val för den som vill hålla sig i form, få fastare kropp och slankare figur.

 

Hur går ett träningspass till?

Steppasset varar i genomsnitt mellan 30 och 45 minuter, beroende på deltagarnas nivå. Det inleds med en serie uppvärmningar som förbereder kroppen och förhindrar risken för skador i anklar och knän. Därefter utför man rörelserna i koreografin i en glad stämning och till medryckande musik. Övningarna varvas med pauser för återhämtning. Vid slutet av passet stretchar man i några minuter för att undvika kramper och träningsvärk.

 

Några tips för att träna rätt.

Först och främst är det viktigt att ha bra skor, som ger ordentligt stöd åt ankeln. Under träningspasset ska du se till att stepbrädan har lämplig höjd, beroende på din nivå, och är korrekt placerad framför dig. Drick mycket vatten i samband med återhämtningen. Ta hänsyn till din egen nivå utan att forcera: Var försiktig när du anstränger din kropp och ditt hjärta, och följ coachernas instruktioner! Ett sista råd: Lyssna på kroppen och lyft fötterna tillräckligt högt för att inte slå i stepbrädan och riskera att ramla.

 

Så, är ni klara att gå ned i vikt och hålla er i form genom att träna hemma eller medan ni har roligt tillsammans med vänner? Ladda med gott humör för att hålla formen och gå ned i vikt snabbt med stepträning.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
ÖVERST PÅ SIDAN