HUR GÖR JAG FÖR ATT HÅLLA FAST VID MINA GODA FÖRESATSER INOM TRÄNING?

Även om nyårslöftena är många i början av januari, omsätts de inte alltid i handling.  Ändå är vi alla fyllda av förhoppningar vid tanken på att träna eller gå ned i vikt, men viljan räcker inte alltid till… Upptäck knepen för hur du håller fast vid dina goda föresatser på träningsområdet.

 

Varför håller man inte fast vid sina goda föresatser?

Träna, gå ned i vikt, sluta röka … nyårslöftena vimlar omkring den 1 januari. I jakten på en god hälsa är vi alla beredda att anstränga oss för att komma i form. Verkligheten brukar emellertid ofta se annorlunda ut: Endast ett fåtal lyckas hålla fast vid sina goda föresatser på området träning. Vad beror det på? Det verkar till stor del ha att göra med en brist på viljestyrka ...

 

Men det är inte allt: Forskarna anklagar även vårt biologiska ursprung och vår slöhet. Kemiska ämnen som utsöndras av människan (endokannabinoider) tros aktivera vissa receptorer i hjärnan, som styr en signalsubstans med avgörande betydelse för motivationen. Det här skulle alltså vara förklaringen till att vi inte är jämlika inför viljan att hålla fast vid våra goda föresatser. Är det här en ursäkt för lättja …?

 

Råd för att hålla fast vid sina goda föresatser inom träning

Finns det någon effektiv metod för att hålla fast vid sina goda föresatser på träningsområdet? Ta del av råden från Pierre, träningscoach från Domyos, som finns här för att hjälpa dig.

 

1) Ställ upp ett genomförbart mål

Varför försöka nå stjärnorna? Det är lönlöst att sätta upp omöjliga mål, vilket är det bästa sättet att tappa orken. För att klara att hålla fast vid dina goda föresatser och behålla motivationen bör du ställa upp ett rimligt mål, beroende på vilken kondition du är i: Om du försöker gå ned i vikt ska du inte hoppas på mer än 2 kg per månad, vilket är fullt tillräckligt. Kom ihåg att oavsett hur din målbild ser ut, kommer du inte att kunna uppnå resultat direkt. Gå tillväga gradvis och försiktigt, utan att hoppa över några etapper. Tänk också på den fina belöning som du ska ge dig själv.

 

2) Ta hjälp av en coach

Om du vill börja träna igen (för gott!) ska du inte tveka att omge dig med proffs. I fitnesslokalen kan du ta hjälp av goda råd från en träningscoach när du gör upp ditt träningsschema. Det finns inget bättre än en personlig sammanställning för att klargöra saker och ting och få en bild av sin fysiska form. Med bättre handledning har du allt du behöver för att jobba på rätt sätt och nå ditt mål på kortare tid.

 

3) Välj rätt aktivitet

Har motion och träning alltid känts som något tråkigt som måste klaras av? Har du hittat den aktivitet som passar dig? Den som gör att du vill träna utan att räkna minuterna … När du vill hitta tillbaka till glädjen i att motionera bör du börja med att ta reda på vilka aktiviteter som finns tillgängliga i din stad. På så sätt blir du medveten om dina egna förväntningar och kan nå dina målsättningar. Pröva på nya pass själv, i grupp eller varför inte utomhus... och testa vad som känns mest lustfyllt. Det är bara positivt när man vill behålla motivationen och hålla fast vid sina goda föresatser.

 

4) Ge dig själv tid

Är ”Jag har inte tid”... en refräng som ingår i ditt vardagsspråk? Om du vill följa upp dina goda föresatser inom träning måste du definitivt ge upp den ovanan. Försök att ta med så mycket träning som möjligt i ditt veckoschema. På morgonen, på lunchen, på kvällen – alla tillfällen passar bra för att ägna sig åt en aktivitet. Ett litet avbrott för träning gör att du presterar bättre under resten av dagen. Visst har du väl upplevt den där känslan av verkligt välbefinnande efter ett träningspass? Rensa tankarna, glömma problemen, må bra fysiskt... det är verkligen viktigt.

 

5) Göra ett träningsschema

Nu är du klar för att börja träna och inställd på att ge dig själv tid. Från och med nu ska du lägga upp ett träningsschema, så att dessa nya vanor finns med i kalendern. Vilken är rätt takt för att hålla sig till sina goda avsikter? Minst 2 gånger per vecka, helst 3, om en timme per pass. Om du skulle drabbas av tidsbrist eller känna ett visst obehag vid blotta tanken på att ge dig ut i isande kyla har vi en färdig lösning: Träna hemma i vardagsrummet! Ja, det är möjligt, tack vare Domyos Live, en helt kostnadsfri tjänst som låter dig ta del av direktsända fitnesspass hemma, varje dag. Här kan du testa den här nya upplevelsen.

 

6) Gå utöver ditt grundmål

I den mån det är möjligt ska du tänka positivt kring dina goda avsikter, så att du håller dem på lång sikt. För att behålla motivationen är det viktigt att se saker och ting ur en positiv synvinkel. Lär dig att gå utöver ditt grundmål: Visst, du börjar träna igen för att nå ett visst mål som du har ställt upp, men glöm aldrig bort att fysisk aktivitet är utmärkt för att hålla sig i form och få god hälsa. Det mentala är avgörande: Träna för att du tycker det är roligt, utan att tänka så mycket på de andras resultat. Tänk på dig själv och ditt välbefinnande framför allt. Du kommer att upptäcka att det blir lättare att uppnå resultat.

 

 

 

Nu har du fått några råd som kan hjälpa dig att behålla motivationen i början av året. Våga ta steget: Börja med att sätta igång med en av dina goda föresatser. Föreställ dig vilka fördelar det kommer att innebära för dig …

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
ÖVERST PÅ SIDAN