Hopprepet: kaloribrännaren

(3)

Vi tänker inte på det så ofta, men små träningsredskap kan ge lika bra resultat som träningsutrustning som vanligtvis är dyr och skrymmande. Ta hopprepet till exempel: man kan få ett hopprep för under hundringen och ändå är det mycket effektivt. Det är värt att ge det ett försök!

 

Ett effektivt fitnessredskap

Hopprepet är ett nödvändigt fitnessredskap. Det är den perfekta träningen för att bränna kalorier, gå ned i vikt, få en platt mage och motverka celluliter.

  • 15 minuters träning med hopprep motsvarar 30 minuters löpning.
  • Du bränner 725 kalorier i timmen när du hoppar rep.

 

Hopprepet är lättanvänt och en komplett träning, som dessutom förbättrar balansen och ger dig bra hållning.

Att hoppa hopprep tränar både musklerna i nedre delen av kroppen och tonar armarna, axlarna, ryggen och magmusklerna.

När det används på rätt sätt kan det dessutom hjälpa till att träna upp din uthållighet.

 

Vilken typ av hopprep ska man välja?

Om du är nybörjare är det bäst att välja ett tunt hopprep i nylon, som är billigt och gör mindre ont om man missar hoppet så att det slår i.

Om du har lite mer erfarenhet kan du istället välja ett hopprep i läder.

Utrusta dig med ett par bra sportskor med god stötdämpning och undvik, om du kan, alltför hårda underlag (betong, klinkers eller liknande).

 

Bra att veta: det finns även hopprep med tyngder som hjälper till att träna armar och axlar ännu mer.

 

Hur ska jag justera mitt hopprep?

För att kunna hoppa bra måste man justera längden på hopprepet rätt.

För att göra detta, placera din fot i mitten av repet och höj handtagen mot överkroppen. För nybörjare bör handtagen nå upp till strax under axlarna; för den mer erfarne upp till revbenen.

 

Vilken position bör man ha när man tränar?

  • Din kropp ska vara helt upprätt, huvudet i linje med nacken och med ryggraden
  • Magmusklerna ska vara spända
  • Knäna ska vara lätt böjda, och armbågarna böjda i 45°
  • Handflatorna ska vara vända upp mot himlen

 

Använd handlederna för att svinga hopprepet och inte armarna.

 

 

 

Denna sport är tillgänglig för alla, även den som är något överviktig. Men om du har rygg- eller ledbesvär, eller om du har haft ben- eller diskbråcksoperation, bör du undvika denna sport

Tveka inte att rådfråga din läkare innan du påbörjar en ny sportaktivitet.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
Hopprep Essential
39,00 kr*
4.30 / 5 292 Synpunkter
    Hopprep COMFORT
    59,00 kr*
    4.10 / 5 477 Synpunkter
      Hopprep med tyngd
      129,00 kr*
      3.90 / 5 138 Synpunkter
        FITNESS

        Vill du bränna kalorier på rekordtid? Då föreslår vi ett träningsprogram med hopprep för att gå ner i vikt och för att forma din kropp. Nu är det din tur!

        (2)
        ÖVERST PÅ SIDAN