GÅ NER I VIKT GENOM TRÄNING

Att gå ner i vikt är lättare sagt än gjort! Vilken typ av träning ska jag göra? Hur ska jag göra den, hur ofta och hur länge? Frågorna hopar sig, vilket gör många avskräckta. Här nedan kommer några råd från oss för att gå ner i vikt genom träning.

 

Att gå ner i vikt är en fråga om balans

Man säger ofta att man för att gå ner i vikt måste utöva någon form av regelbunden träning. Men även om motion är en viktig del av att gå ner i vikt så räcker det inte för att få bort de där extrakilona. För att det ska vara riktigt effektivt, måste du träna och dessutom lägga om din kost. På samma sätt kan man inte bara lägga om sin kost för att gå ner i vikt, utan man måste även träna.

 

Om du vill bli av med några kilon, måste du ändra ditt sätt att äta och leva genom att minska antalet kalorier du äter och samtidigt göra av med mer energi. Allt är en fråga om balans. Lösningen är inte att sluta äta, utan istället att variera sin kost för att upprätthålla en hälsosam livsstil. Sluta med läsk, godis och andra produkter med socker och ät mer frukt, grönsaker och mejeriprodukter i stället. Regelbunden motion är viktigt för att komplettera dina förändrade matvanor.

 

Att associera sport med viktminskning

Först och främst, kom ihåg att viktminskning inte är samma sak som att bli smalare. Du kan faktiskt förfina formerna och förbättra din figur utan att minska i vikt. När du utför konditionsträning som löpning, cykling och simning, använder du mycket energi och bränner fett. Samtidigt får du mer muskler, vilka väger mer än fett!

 

Hur som helst kan du ändå gå ner i vikt samtidigt som du bygger muskler eftersom ju mer muskelmassa man har, desto högre blir basalomsättningen och då bränner du mer energi och kalorier när du tränar. Kort sagt: mer muskler förbränner mer kalorier!

 

När det gäller energi så förbränner en timmes löpning, cykling eller simning 400 till 600 kalorier, men ett kilo kroppsfett motsvarar 8000 kalorier! Eftersom man förbänner ungefär 65 kalorier om man går en kilometer, skulle man behöva gå 4,6 km om dagen för att gå ner ett kilo kroppsfett på en månad. På samma sätt förbänner man 80 kcal/km när man springer 8 km/h. Då hade man varit tvungen att springa i 12,5 timmar för att gå ner ett kilo! Därför är det alltså viktigt att motivera sig själv att träna regelbundet för att gå ner i vikt

 

Om du inte har utövat någon ’fysisk aktivitet på länge, är det bäst att börja långsamt och sedan öka tempot progressivt. Öka intensiteten och längden långsamt så att du inte skadar dig. Försök att träna efter din uthållighet, alltså ungefär 60-75% av din maxpuls. Om du är kraftigt överviktig är det bäst att undvika olika typer av träning där du måste bära din egen vikt, och i stället välja cykling, simning eller rodd.

 

Sporter för dig som vill bli smalare

För att gå ner i vikt ska du välja en sport som förbränner många kalorier och som minskar mängden kroppsfett. Vissa sporter är bättre än andra för detta. Till exempel är all sorts konditionsträning väldigt effektiv. Dessa kan kombineras med olika typer av muskelövningar för att forma kroppen.

 

Här är 7 sporter som bränner många kalorier :

  • Hopprep: förbränner 725 kcal/h. Hoppa rep i 10 till 15 minuter, 4 gånger per vecka

  • Löpning: förbränner 500-1000 kcal/h. Spring i 45 minuter 2 gånger i veckan

  • Roddmaskin: förbränner 625 kcal/h. Använd i 50 minuter 2 gånger i veckan

  • Cykling: förbränner 600 kcal/h. Cykla i 90 minuter 2 gånger i veckan eller 20 minuter om dagen

  • aerobics: förbränner 500 kcal/h. Gör aerobics i 45 minuter 2 gånger i veckan

  • vattengympa: förbränner 400 kcal/h. Gör vattengympa i 45 minuter 2 gånger i veckan

  • promenad: förbränner 300 kcal/h. Gå 20 minuter om dagen.

 

Av alla dess sporter så går förstapriset till löpning. Det bästa är att springa på tom mage . Då börjar kroppen bränna fett direkt. Löpning är särskilt motiverande eftersom du behöver gå ner i vikt för att göra framsteg. Du måste vara lättare för att orka mer, vilket innebär att du måste gå ner i vikt!

 

 

Slutligen vill vi påminna dig att om du tappar motivationen mitt i din viktnedgång, så glöm inte att tänka på alla fördelar som händer med din kropp när du går ner i vikt!

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
Hopprep COMFORT
59,00 kr*
4.10 / 5 469 Synpunkter
    Motionscykel VM 130
    999,00 kr*
    4.10 / 5 579 Synpunkter
      SNART SLUT
      Löpband TC3
      3 499,00 kr*
      4.20 / 5 572 Synpunkter
        ÖVERST PÅ SIDAN