FRÅGOR OCH SVAR: JAG TRÄNAR, MEN GÅR UPP I VIKT – VAD SKA JAG GÖRA?

När man kombinerar fysisk aktivitet med en bantningskur är det ganska vanligt att viktnedgången stannar av eller att man till och med går upp i vikt. Vad beror det på? Kan man gå upp i vikt av träning? Betyder det att man måste sluta träna medan man bantar?

 

De alla flesta som besöker ett gym har ett gemensamt mål: Träna för att gå ned i vikt eller helt enkelt undvika att gå upp i vikt. Ändå är det många som förvånat konstaterar att de går upp i vikt när de kombinerar bantningen med fysisk träning. Vad beror det här på? Går man ned eller upp i vikt av att träna? Hur går jag ned i vikt snabbare? Här får du förklaringen av Julie, träningscoach från Domyos.

 

Hur kan träning göra att man går upp i vikt?

När man återupptar en fysisk aktivitet bygger man upp sina muskler och ökar därför i muskelmassa, vilket innebär att vikten ökar. Det här hindrar emellertid inte fettmassan från att minska: Du fortsätter att bli smalare samtidigt som du går upp lite i vikt. För personer som utövar en intensiv fysisk aktivitet syns samma resultat: Det kan hända att vikten ökar på grund av att träningen ökar muskelmassan, som då blir tyngre än fettmassan. Muskelvävnad är tung, vilket är förklaringen till att man kan se en ökning på 1,2 till 3 kg på vågen.

 

Kan träning göra att man går ned i vikt?

Vad man ska komma ihåg är att träning bidrar till att minska fettmassan när den används som komplement till en balanserad kosthållning. Träning hjälper även till att stabilisera vikten, matbeteendet samt det kroppsliga och mentala välbefinnandet. Fysisk aktivitet ökar den totala energiförbrukningen, vilket är nödvändigt för att gå ned i vikt eller behålla vikten efter bantning. Den främjar nedbrytning av fettmassan, som används som bränsle under ansträngningen. Den minskar även risken för diabetes genom att minska insulinresistensen, vilket sänker sockerhalten i blodet, blodsockernivån. Slutligen är träning även utmärkt för hjärt-kärlsystemets hälsa. Den bidrar till att sänka blodtrycket och ökar halten gott kolesterol.

 

Hur kan jag vara säker på att träningen minskar mängden fett?

Om du vill försäkra dig om det kan du ta reda på vilka mängder muskler och fett som utgör din vikt. Vissa högteknologiska vågar anger det här värdet. Sjukvårdspersonal kan även mäta det inom ramen för en så kallad bioelektrisk impedansanalys, som utförs genom att elektroder placeras på olika ställen på kroppen.

 

Vad ska jag göra om jag vill gå ned i vikt genom att träna?

Om du vill gå ned i vikt ska du tänka på att variera aktiviteterna och särskilt att kombinera träning inriktad på att stärka musklerna med cardioträning. Å ena sidan hjälper de starkare musklerna till att öka grundförbränningen, så att du bränner flera kalorier såväl i vila som vid aktivitet. Å andra sidan främjar cardioträningen lipolysen, dvs. ”användningen” av fettmassan som energi. Utför träningspass på en timme med 50 % styrka/50 % cardio, och detta 3 gånger per vecka (i idealfallet).

 

Glöm inte att välja en sund och balanserad kost (proteiner, grönsaker, långsamma kolhydrater – 1/3 av varje). Ät frukt för att ladda med vitaminer och undvik att småäta mellan måltiderna. Om du äter fler kalorier än vad din organism behöver (i genomsnitt 2 000 kalorier per dag för en kvinna, 2 500 för en man) kommer du att få svårt att täcka din energiförbrukning med fysisk aktivitet. Att motionera betyder inte att man kan äta fetare utan att gå upp i vikt. Fysisk träning i sig är inte en ursäkt för frosseri, så om du vill gå ned i vikt gäller det att begränsa överdrifterna.

 

 

 

Som du har förstått är det möjligt att gå upp i vikt genom att träna. Det här fenomenet beror på att muskelmassan ökar, dvs. musklerna ökar i volym. Det innebär inte att du inte tappar fettmassa, utan att du balanserar helheten. Om du vill bli smalare snabbare ska du satsa på vinnarduon: stärkning av musklerna + cardioträning. Slutligen ska du komma ihåg att en alltför rik eller fet kost kan göra att viktnedgången stannar av. Du bör alltså vara förnuftig även med vad du lägger på tallriken!

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
MULTISPORT

Har du några extrakilon som du skulle vilja bli av med? I så fall är bästa lösningen att kombinera en balanserad kost med regelbunden träning. Här nedan är några råd från oss.

ÖVERST PÅ SIDAN