DET ÄR DAGS ATT HITTA FORMEN IGEN!

Sommaren står för dörren. Känner du för att börja jobba på formen igen? Ladda batterierna och fyll på med energi genom att följa några råd för att hitta formen!

 

1. Återuppta träningen gradvis

Börja med att skaffa dig vanor i vardagen som det lätt att röra på sig och göra av med energi. Välj trapporna istället för hissen, ta fram cykeln så fort vädret tillåter det för kortare turer, njut av en härlig promenad genom att hoppa av bussen några hållplatser före din... Det finns mängder av tillfällen i vardagen, som bara väntar på att utnyttjas!

 

2. Motivera varandra

När man har bestämt sig för att återuppta en fysisk aktivitet är det alltid mer motiverande att göra det tillsammans med en eller flera vänner. Genom att träna tillsammans kan ni uppmuntra varandra och ha trevligt under träningspassen. Det blir lättare att fullfölja träningen och glömma ansträngningen. Gör träningspassen till ett gemensamt nöje. Det bästa är att para ihop dig med någon som är i ungefär samma kondition som du själv.

 

3. Ta hjälp av en coach

För dig som vill hitta formen finns det knapapst något bättre än att ta hjälp av en träningscoach som hjälper dig med att sätta upp nya mål och följa ett anpassat träningsprogram. Du kommer att bli förvånad över den effekt ett sådant stöd har på motivationen och för att hjälpa dig arbeta målinriktat.

 

4. Återuppta träningen hemma

Det är inte lätt att träna hemma – du behöver mycket viljestyrka och risken för att tappa orken är större när man själv ska sätta upp sina mål. För den som inte har tid att regelbundet besöka en träningsanläggning är det ändå väldigt praktiskt. Små tillbehör, som hantlar, gummiband eller minitrappmaskiner och liknande små maskiner, kommer väl till pass när du vill fortsätta träna i hemmet. Sätt på din favoritmusik och välj ditt träningsprogram – alla medel är tillåtna för att behålla motivationen och takten!

 

5. Sätta upp realistiska mål

Tänk på att du inte kan förvänta dig omedelbara resultat och att det lönar sig att kunna vänta! Var tålmodig och sätt inte ribban för högt, utan sätt upp målen beroende på vilken form du faktiskt är i. Du kommer med tiden att få bättre kondition och uppleva ett allt större välbefinnande efter att ha börjat träna igen.

 

6. Börja försiktigt

Vill man gå för fort framåt finns det risk för att man skadar sig. Lyssna på kroppen och var försiktig med lederna – undvik att tvinga dig själv att prestera, utan återuppta träningen gradvis. Beroende på vilken sport du har valt, kan du göra en plan för att försiktigt återuppta träningen, där du växlar med återhämtningsperioder, utan att forcera. Glöm inte att god sömn är oerhört effektivt när du vill komma i form!

 

7. Välj rätt tidpunkt

Respektera kroppen! Det är mycket viktigt att lyssna på sin kropp och respektera sin inre klocka. Undvik att träna precis efter att ha ätit eller på kvällen, innan du går och lägger dig, eftersom du riskerar att få ont. Tänk också på att dricka mycket innan, under och efter träningen.

 

8. Tänk på att stretcha

Det är mycket viktigt att skydda sina muskler! Stretchning rekommenderas starkt före och efter träningen, särskilt när du börjar igen efter en tids uppehåll. Genom att ägna tid åt det här steget minskar du risken för skador och kan säga adjö till träningsvärk! Det finns en mängd olika och varierade övningar, så välj de som kompletterar din t.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
FITNESS
conseils-5-astuces-pour-faire-du-sport-a-la-maison

Det är inte alltid lätt att hitta tid för träning. Så varför inte pröva träning hemma? Domyos ger dig några tips för hur du kan träna hemma och i din egen takt...

(1)
ÖVERST PÅ SIDAN