ALLT DU BEHÖVER VETA OM KALORIER

(1)

Vad behöver man veta om kalorier, de där som vi ofta försöker få att försvinna till varje pris? Vår guide från Domyos svarar på alla dina frågor.

 

Vad är en kalori?

En kilokalori är en måttenhet som du tar upp eller gör dig av med och som används för att bestämma livsmedlens energivärde. Den hjälper till att kvantifiera den energi som tillförs genom kosten, men även kroppens energiförbrukning.

 

Hur många kalorier ska man äta per dag?

För att ta reda på hur mycket din kropp gör av med varje dag och på så sätt fastställa ditt kaloribehov måste du ta hänsyn till din grundämnesomsättning. Den motsvarar förhållandet förbrukning/kalorier i vila. Den varierar beroende på ålder, vikt och fysisk aktivitet. Använd den som referensvärde för att veta vad din kropp behöver för att upprätthålla sina vitala funktioner.

 

Hur beräknar jag mitt dagliga kaloribehov?

Du beräknar din exakta grundämnesomsättning (i kcal) med hjälp av följande formler. Den siffra du får fram motsvarar det som din kropp gör av med i vila, på 24 timmar.

  • Upp till 18 år

17,3 x kroppsvikt i kg + 651

  • Mellan 19 och 30 år

15,3 x kroppsvikt i kg + 879

  • Mellan 31 och 60 år

11,6 x kroppsvikt i kg + 487

  • Efter 60 år

13,5 x kroppsvikt i kg + 487

 

Hur gör jag för att täcka mitt energibehov?

För att ge din kropp det bränsle den behöver för att fungera måste du tillföra makronäringsämnen genom kosten (kolhydrater, fett, protein). Om din vikt stabiliseras med tiden betyder det att energitillförseln är lika stor som energiförbrukningen. Om du däremot går upp i vikt betyder det att din kropp inte behöver all den energi som du tillför, antingen på grund av att din energiförbrukning är låg eller på grund av att energitillförseln via maten är för stor. Hur som helst lagrar din kropp den överflödiga energin, främst i form av fett (triglycerider).

 

Hur ökar jag min grundämnesomsättning, dvs. kaloriförbrukning?

Om du vill öka din ämnesomsättning handlar det om att öka energiförbrukningen, dvs. förbränna fler kalorier. Hur lyckas jag med det? Med målinriktad, sund och balanserad kost och regelbunden och måttlig fysisk aktivitet.

 

  • Kost

Maten ska inte bara tillföra kalorier: Matsmältningen fordrar olika mycket energi för olika livsmedel. Vissa är svårare att bryta ned än andra, så kroppen gör av med mer energi för att smälta dem. Så är fallet med komplexa kolhydrater (oraffinerade: fullkornspasta, fullkornsris...) och proteiner. Fett, däremot, har en enkel struktur och lagras nästan utan förändringar. Exempel: En stek på 100 kcal leder till mindre viktuppgång än en portion smör på 100 kcal eftersom kroppen förbrukar mycket mer energi för att smälta köttet än för att lagra fettet från smöret. Lägg på minnet att du bör vara försiktig med hur du tolkar matens energivärde: Vilken mängd kalorier som lagras beror även på typen av livsmedel!

 

  • Fysisk aktivitet

Motion ökar ämnesomsättningen på ett naturligt sätt: Vid fysisk ansträngning täcker kroppen energibehoven genom att ta ur sina reserver för att försörja muskelcellerna. Det är vad vi kallar katabolismen. På lång sikt leder fysisk aktivitet alltså till ökad energiförbrukning i vila.

 

Vilken träningsform ska jag välja för att bränna kalorier?

Om du vill gå ned i vikt måste du minska ditt kaloriintag, dvs. äta mindre, och göra av med fler kalorier, dvs. röra dig mer. Då är uthållighetsträning, så kallad aerob träning, (som löpband, Biking, motionscykel och crosstrainer) särskilt effektiv. För att utföra den här typen av aktivitet måste kroppen ta ur fettdepåerna (eftersom kolhydrater bara ger begränsad energi). När kroppen förstår att den kommer att behöva anstränga sig under en viss tid börjar den därför täcka sina behov på ett annat sätt. Den riktar in sig på fettet och börjar omvandla det. Om du vill bli av med fett kan du även satsa på aktiviteter avsedda att stärka musklerna, med fokus på det största kaloriförbrukarna: de stora musklerna, dvs. ben, stjärt och rygg. (Muskler förbrukar stora mängder energi, så ju mer muskler du har, desto fler kalorier bränner du.)

 

Fitnesstillbehör som är lämpliga för dig som vill bränna kalorier

Vissa fitnesstillbehör är mycket effektiva för dig som vill bränna kalorier, bli av med fett och slippa celluliter. Det gäller t.ex. för hopprep, stepper eller ministudsmatta, som särskilt riktar in sig på underkroppen. Testa och döm själv!

 

Som du har förstått gäller det för att bränna fler kalorier först och främst att ha en lämplig kosthållning, men även och framför allt att motionera (mellan en halvtimme och en och en halv timme, minst 2 till 3 gånger i veckan). Satsa på uthållighetssporter och försök bygga muskler – det är nyckeln till en slankare figur!

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
FITNESS
conseils-energy-astuce-corde-bruleur-de-calories

Hopprepet är det perfekta träningstillbehöret för att bränna kalorier, gå ned i vikt, få platt mage, undvika celluliter och dessutom förbättra sin uthållighet.

(1)
ÖVERST PÅ SIDAN