5 tekniker för en platt mage

Om du vill ge din mage en ny form och förvandla den till stenhårda magmuskler finns det inga mirakelkurer: Det är en sund livsstil som gäller: balanserad kost och träning utan gnäll. Det viktiga är att göra de rätta valen och inte låta dåliga vanor få fäste. Övervikt som har funnits där en längre tid kan vara svår att bli av med. Domyos har tagit fram 5 råd för dig som vill få en platt mage och bli av med kärlekshandtagen.

 

Håll koll på kaloriintaget

Människan har en tendens att alltid vilja stilla aptiten så fort som möjligt... och det syns ofta på vågen. För varje litet sug blir det ett besök till kylen, där kalorierna väntar! Ett effektivt sätt att bli av med en lite för synlig mage är alltså att hålla koll på sina vanor. Det betyder inte att du ska avstå från allt – ät och njut, men undvik att överdriva. Ta en närmare titt på ditt kaloriintag: Det ska vara anpassat efter din ålder och din grad av fysisk aktivitet. Ät balanserat och i lagom mängd. Enligt myndigheters rekommendationer bör en man mellan 20 år 40 äta i genomsnitt 2 700 kalorier per dag, medan en man mellan 41 och 60 år behöver 2 500 kalorier per dag. Lyssna på din kropp när du känner dig mätt.

 

Tänk på vad du lägger på tallriken

Om du har kärlekshandtag runt magen rekommenderar vi dig att satsa på några enkla kostregler.

 

Pommes frites är inte grönsaker…

Sluta med feta måltider framför fotbollsmatchen på TV eller efter en utekväll med mycket alkohol... Glöm de skadliga fetterna och koncentrera dig på grönsaker, riktiga grönsaker. Välj livsmedel som förbränner fett och förbrukar fler kalorier vid matsmältningen än de faktiskt tillför kroppen. Vilka är de? Främst gröna grönsaker, som är vitaminrika och renar kroppen: vitlök, kronärtskockor, sparris, aubergine (antioxidanter, absorberar fett), mangold, rödbetor, broccoli, morötter, selleri, svamp, cikoria, kål, brysselkål, blomkål, grönkål, rödkål, surkål, pumpa, gurka, squash, endiver, spenat, brytbönor, sallad, vintersallad, majs, rovor, lök, purjolök, paprika, rädisor, tomater. Det finns med andra ord mycket att välja på!

 

Kryddväxternas välgörande effekter

Lägg mera grönt på tallriken, med kryddväxter som har oanade krafter. De passar bra till det mesta: Strö lite färska örter över maten – som koriander, persilja, basilika ... De innehåller fibrer som fångar upp en del av fettet vid matsmältningen och på så sätt förhindrar att det tas upp. Satsa särskilt på färsk mynta: Den har en mycket intressant effekt för en ”platt mage”, genom att aktivera matsmältningen. Drick en kopp starkt myntate en halvtimme före maten, för att minska suget mellan måltiderna och begränsa aptiten på ett naturligt sätt.

 

Vatten, det nya mantrat

Fördrinken är en riskfylld tidpunkt på dagen: Det är då som många kärlekshandtag sätter sig … Om du vill få mindre mage måste du bromsa suget efter kylda, och väldigt sockerrika läskedrycker: En burk läsk är detsamma som att tugga i sig sex sockerbitar. Även alkoholhaltiga drinkar är väldigt kaloririka, utöver de risker som en överdriven konsumtion har på din hälsa. Skaffa dig en ny god vana för att lyckas med omläggningen av kosten: Vatten. För en välgörande dränering av kroppen ska du dricka minst 2 liter vatten per dag. Det är den bästa lösningen för att bli av med slaggprodukter och toxiner i kroppen, frigöra vätska i vävnaderna och motverka kvarhållning av vatten. Se till att hålla dig till dina goda föresatser, så kommer valkarna inom några veckor att vara ett minne blott.

 

Sov, bara sov

Vill du behålla en smal midja och bli av med lite mage? Då ska du sova!  Amerikanska forskare har påvisat ett samband mellan hur länge man sover och risken för bukfetma. De visade att unga vuxna eller vuxna som tillbringade mindre än 5 timmar per natt i John Blunds sällskap hade större tendens att samla på sig inälvsfett än de som sov mellan 6 och 7 timmar per natt. Orsaken? Ju mindre man sover, desto hungrigare blir man, desto fler fettceller producerar kroppen och desto mindre förbränner man. Sömnbrist tros öka halten hungerhormon (ghrelin) och minska utsöndringen av det hormon som ger en mättnadskänsla (leptin). Se upp alla nattugglor – ni riskerar att lägga på er…

 

Träning mot muffinsmage

Slapphet runt midjan (stora raka och sneda bukmuskler, små sneda och tvärgående bukmuskler) blir tydligare med åldern och när huden förlorar spänst, och orsakas främst av brist på motion. Som du har förstått finns det inga hemligheter bakom en platt mageTräningen har stor betydelse. Fysisk aktivitet i kombination med en sund kost fungerar förebyggande: Ju mer muskler du har, desto mer energi gör du av med och ju svårare blir det för fettmassan att anhopas. Män har lättare för att gå ned i vikt än kvinnor, så tveka inte längre – börja träna magmusklerna! Styrketräning är ett utmärkt sätt att minska på midjemåttet. När du tränar upp magmusklerna ökar din grundämnesomsättning. Det gör att du förbränner fler kalorier även i vila. Träna samtliga muskelgrupper, även om din främsta målsättning är att bli av med fett runt magen och stärka magmusklerna.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
Magträningsredskap AB 220
349,00 kr*
3.60 / 5 51 Synpunkter
    Magbänk ABS 100
    499,00 kr*
    4.10 / 5 150 Synpunkter
      ÖVERST PÅ SIDAN