5 LIVSMEDEL SOM FÖRBRÄNNER FETT

Motionerar du regelbundet, men känner att det är dags att tänka på kosthållningen? Hjälp din kropp på traven genom att välja livsmedel som förbränner fett. Det finns de som man vet minskar omvandlingen av socker till lagrat fett och främjar viktminskning. Vi har valt ut några till dig. Upptäck 5 fettförbrännande livsmedel. Värt att notera!

 

Avokado

Avokado har rykte om sig att innehålla mycket fett (160 kcal per 100 g), men passar perfekt för idrottare. Merparten av dess energiinnehåll kommer från fetter, varav större delen är enkelomättade fettsyror (främst oljesyra), som skyddar hjärt-kärlsystemet. De förbränns enkelt i samband med träning och främjar fettförbränningen. Avokado innehåller även lecitin, som bidrar till att samordna rörelsen från hjärnan och överföra nervsignalen till muskeln. Viktigt för dig som tränar! Lecitin bidrar även till att reglera kolesterolet. Avokado är fiberfattig, så du kan äta den före träningen, men den passar även bra efteråt, tack vare goda mineraler (kalium, kalcium, magnesium), som bidrar till att neutralisera de sura slaggprodukterna.

 

Färsk lax

Trodde du att den var fet? Fel, lax är ett utmärkt val för figuren. 100 gram färsk lax motsvarar 205 kcal. Den här utsökta fisken är en av de bästa källorna till omega 3 (goda fetter, som även skyddar hjärtat). Dessa näringsämnen hjälper till att bryta ned fetterna och förbränns enkelt av kroppen. De förhindrar lagring av skadliga fetter och gör att cellerna kan ta hand om socker på ett bättre sätt. Kom ihåg: Låt aldrig lax ligga ute i rumstemperatur för länge eftersom det kan leda till att de nyttiga ämnena går förlorade. Variera dig genom att laga till den på olika sätt: ångkokt, i ugnen, i foliepaket... med citronskal och dill för att göra det lättare att smälta fettet.

 

Aktiv citron

Citron har förmågan att eliminera gifter och förbättra matsmältningen. Den citronsyra den innehåller hjälper magen att bryta ned fetter och proteiner. Den är dessutom stimulerande och uppiggande, tack vare sin höga C-vitaminhalt, och sätter fart på ämnesomsättningen. Följaktligen kommer du att förbränna flera kalorier hela dagen lång, såväl i vila som när du är aktiv. Ta den helst på morgonen för att avgifta kroppen (pressa en citron i ett glas ljummet vatten). Det gör att utsöndringen av galla aktiveras, så att levern förbereds och bättre kan smälta den mat som du äter under dagen. Tillsätt några droppar citron på kött, ägg och baljväxter på tallriken för att underlätta matsmältningen.

 

Det goda äpplet

Ät äpplen – de främjar viktnedgång! Äpplen är fiberrika, C-vitaminrika och kalorisnåla och utmärkta för mättnadskänslan. De innehåller mycket pektin, som både mättar och fångar in fett i magsäcken. Ett medelstort äpple på 150 g tillför ca 18 till 20 g kolhydrater (dvs. 74 till 80 kcal) som tas upp långsamt och gradvis av kroppen. Resultat: Nu slipper du känna dig hungrig mellan målen! En annan sak: Ät äpplen med skal. Forskare har upptäckt att den ursolsyra som finns i äppelskal verkar förbättra kaloriförbränningen och öka muskelmassan. Välj helst äppelsorten Granny Smith, som innehåller mycket lite socker.

 

Kaffe i måttliga mängder

Precis som namnet antyder, innehåller kaffe koffein, som har förmågan att aktivera fettförbränningen. Om du dricker kaffe utan varken socker eller mjölk innehåller det inte en enda kalori. Du kan alltså fortsätta att dricka kaffe, starkt eller svagt, men i måttliga mängder! Vissa studier visar att ett rimligt antal koppar kaffe per dag kan förbättra idrottsprestationerna och eliminera fett, men undvik att hälla i dig för mycket. Lägg följande på minnet: Inte mer än tre koppar per dag!

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
MULTISPORT

Din kropp behöver energi och dessutom resurser som kommer att ta dig igenom ett träningspass! Att äta bra hjälper kroppen att få ut det bästa av träningen.

ÖVERST PÅ SIDAN