5 BRA ORSAKER ATT ANVÄNDA EN CROSSTRAINER

Tips till alla personer som vill hålla sig i form och jobba på figuren! Du kanske känner till crosstrainern som är till för cardio training och som i en enda maskin förenar egenskaperna hos motionscykel, stepmaskin, roddmaskin och löpband. Men är du bekant med alla de fördelar den har att erbjuda? Här kan du lära dig genast om alla fördelar med crosstrainern.

 

1: Crosstrainern hjälper till att gå ner i vikt

Om du har bestämt dig för att gå ner i vikt, är crosstrainern perfekt: Med en halvtimmes träning på crosstrainern där du anstränger dig upp till ca 70 % av din maxpuls bränner du mycket effektivt överflödigt fett. Övningarna känns inte bara lättare eftersom du använder dig av hela kroppen, utan dessutom bränner du kalorier mer effektivt. Man anstränger inte bara en del av kroppen, utan träningen sprids ut så att alla muskler jobbar. Detta är en intressant funktion som hjälper dig att hålla fast vid din träning och uppnå snabba och motiverande resultat.

 

2: Crosstrainern formar 80 % av dina muskler

Här är en fitnessmaskin som är bra för dina muskler! Med crosstrainern glöms ingen del av kroppen bort. Beviset ligger i rörelsen: Genom att trycka ned pedalerna tränar du lår, rumpa och vader Samtidigt tränas armar, axlar och bröstmuskler genom att dra i handtagen. Den har dessutom en fördel till: Maskinens rörelser tvingar dig att stå upprätt (vilket är positivt för de som har dåliga ryggar) och hjälper dina magmuskler att arbeta naturligt.

 

3: Crosstrainern är bra för hjärtat

Konditionsträning rekommenderas starkt som fysisk rehabilitering och återhämtning. Det är effektivt för att upprätthålla kondition och dessutom mycket bra för hjärtat. Regelbunden motion har många fördelar. Det stärker hjärtat, förbättrar blodcirkulationen och sänker kolesterolet. Crosstrainern erbjuder ytterligare fördelar eftersom den dessutom hjälper till att förbättra flåset. Dess förmåga att stärka hjärtat nämns ofta av hälsorådgivare.

 

4: Crosstrainern är skonsam mot lederna

Det finns ingen risk att skada sina leder eller en risk för annan skada: Det är en av de största fördelarna med crosstrainern. Den elliptiska rörelsen härmar kroppens naturliga rörelser och fördelar kroppsvikten jämnt mellan båda benen. Resultat: Du skonar dina leder och tränar istället dina muskler på ett smidigt sätt. Idrottsmän använder regelbundet crosstrainern vid till exempel uppvärmning eller för att komma i form igen efter en skada.

 

5: Crosstrainern kan hjälpa dig att slappna av!

Finns det något bättre sätt att rensa huvudet än genom ett pass av riktigt bra konditionsträning? Även om fördelarna med crosstrainern är mest fysiska, är de dessutom absolut bra för din psykiska hälsa. Att träna är bra för både kropp och själ : Du arbetar hårt och blir av med din stress. Dessutom, är det inte sant att idrotten gör dig lycklig? Jo, under och efter träningen frigör din hjärna endorfiner, de berömda lyckohormonerna. Detta är ännu en anledning att börja träna, i din egen takt, utan att lämna hemmet. Och en extra bonus? Du kan själv avgöra vilken tid som passar dig bäst för att träna på crosstrainern : på morgonen när du vaknar, under lunchrasten mitt på dagen eller på kvällen för att varva ner.

 

Tränarens råd

Om du inte vet vilket träningspass du ska göra, börja med detta pass på 30 minuter på din crosstrainer:

  • Börja med uppvärmning i lugnt tempo (gång) i 10 minuter
  • Öka din takt gradvis: 15 minuters träning beroende på din uthållighet (en referens är att om du kan föra en konversation eller läsa högt utan att vara andfådd, då du tränar på rätt nivå)
  • Sänk rytmen i cirka 5 minuter för att varva ned

 

 

 

Nu har du alltså 5 bra anledningar till att börja träna på crosstrainer. För att få synliga resultat, träna minst 2 gånger i veckan i 45 minuter, fördelat på olika dagar. Glöm inte att dricka mycket och att stretcha efter träningen! Om du har några frågor, eller har problem med hjärta eller rygg, svaga knän, eller lider av artrit, kontakta din läkare.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
ÖVERST PÅ SIDAN