4 TIPS FÖR ATT TRÄNA HEMMA

(5)

Träna hemma – det är enkelt! Vi har flera förslag på hur du kan utöva en fysisk aktivitet i hemmet, även om du har ont om tid. Så nu är det dags att komma i form!

 

Det heliga hopprepet

Vi kan aldrig nog framhålla hopprepet som ett enastående fitnesstillbehör för att hålla formen hemma. Det ger en heltäckande träning som låter underkroppen arbeta, men som även stärker magmuskler, armar och axlar. Hopprepet är mycket enkelt att använda och perfekt för dig som vill gå ned i vikt, få platt mage, öka din uthållighet och undvika celluliter. Börja med 5 minuters hopp och öka sedan gradvis tiden till 15 minuter (motsvarande 30 minuters joggning) och slutligen 30 minuter. Träna hemma när du känner för det (på ett inte alltför hårt underlag)!

 

Motionscykeln för att behålla sin spänst

Motionscykeln är den självklara symbolen för hemmaträning. Med den kan du komma i form genom att förbättra din uthållighet. Du bygger muskler utan att skada lederna, får en slankare figur och bränner fett. Slutligen är träning på motionscykel ett utmärkt sätt att bevara ett välfungerande hjärt-kärlsystem. Vårt råd: Med en korrekt sittställning är du säker på att slippa ländryggsbesvär, så ägna några minuter åt att kontrollera din ställning (sadeln i höjd med höfterna och benet lätt böjt på pedalen).

 

Coreträning för att låta magmusklerna jobba

Det finns inget som slår coreträning för att hålla sig i form och framför allt stärka magmusklerna. Basövningen är magplankan: Stöd dig mot armbågarna och fötterna, spänn magmusklerna och håll ställningen mellan 30 sekunder och en minut. Kroppen ska vara så rak som möjligt, som när du gör armhävningar. Gör 3 serier med 30 sekunders paus 2 till 3 gånger i veckan. Utför sidoplankan för att träna de medelstora och stora sneda bukmusklerna: Ställ dig på sidan och vila på en armbåge, medan du håller ihop fötterna och benen, och behåll ett statiskt läge eller gör små rörelser med höfterna och bäckenet, för att göra uppgiften lite svårare!

 

Gymbollen för att mjukt forma kroppen

Gymbollen är en fitnessboll som används för att stärka de djupa musklerna på ett mjukt sätt. Den låter framför allt magmusklerna jobba (gymbollen är ett mycket effektivt sätt för att återfå en platt mage), men kan även användas för att stärka lår och rumpa. Välj storlek på gymbollen efter hur lång du är och kom ihåg att ju mjukare bollen är, desto enklare blir det att utföra övningarna. Vi rekommenderar att du blåser upp den hårdare i takt med att du utvecklas.

 

 

 

Det är alltså enkelt att träna hemma utan att det tar för lång tid om du har bråttom, och med varierande inslag och övningar... Nu är det upp till dig att hålla dig i form!

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
ÖVERST PÅ SIDAN