4 GODA SKÄL ATT PROVA PÅ SPINCYKLING

Vilka är fördelarna med spincykling, de här cykelpassen inomhus som är så inne just nu? Här får du 3 goda skäl att börja med det.

 

Spincykling: Vad är det?

Spincykling eller RPM är ett pass med inomhuscykling (i en träningssal), som innebär att man använder fasta motionscyklar och tränar i grupp till musik. Träningspasset leds av en coach och de övningar som erbjuds är inriktade på konditionsträning (hjärt-kärlsystemet) och muskelträning (främst underkroppen). Intensiteten varieras så att man efterliknar en bestämd cykelbana utomhus. Den här grenen är mycket effektiv som träning, för att förbereda sig inför en cykelutflykt eller vandringstur, men även för att snabbt gå ned i vikt. Träningspasset innehåller inga tekniska rörelser eller särskilda motoriska utmaningar. Det belastar inte skelett och leder, vilket gör det lämpligt även för personer med dålig rygg.

 

Hur går ett pass till?

Ett spincyklingspass varar i ca 30 till 80 minuter. Träningen innebär att man trampar i sin egen takt, med stimulerande musik, som anpassas efter intensiteten. Den bygger på olika positioner och hastigheter. Man varvar accelerationsfaser (sprint), då pulsen ökar, och faser med aktiv återhämtning. För att efterlikna utomhuscykling innehåller banan uppförsbackar i bergsterräng, nedförsbackar och plana etapper. Spincykling är lika enkelt som effektivt och kräver bara ett enda oumbärligt verktyg: motståndet, en ratt som man vrider på för att göra det lättare eller tyngre att trampa. Detta ställs in individuellt, så att var och en själv får styra sin intensitet, beroende på nivå.

 

Varför ska man börja med spincykling?

Skydda hjärt-kärlsystemet

Spincykling är heltäckande träning, oavsett om du vill komma i form eller prestera bättre, och kan utövas av de allra flesta och ger en mängd fördelar för hjärt-kärlsystemet. Tack vare den här typen av träning blir ditt hjärta uthålligare, starkare och framför allt bättre på att klara fysisk ansträngning. Pass efter pass kommer du att märka hur flåset blir bättre samtidigt som uthålligheten ökar och blodcirkulationen stimuleras.

 

Tränarens råd: Jag rekommenderar starkt att man tränar konditionsträning i 1 månad innan man börjar med spincykling.

 

Få utlopp för din energi

Gillar du att köra hårt utan att räkna? Då kan spincykling vara något för dig: Det här passet passar perfekt för dig som vill få utlopp för din energi och förbättra din mentala styrka. Du får handledning av en instruktör och peppas av gruppen, som hjälper dig nå din allra bästa nivå. Förbättra dina prestationer genom att cykla upp till 25 km under ett enda pass. Du behöver inte tänka efter: Spincykling innebär inga svårigheter för motoriken eller koordinationen... allt du behöver göra är att trampa!

 

Gå ned i vikt

Spincykling är ett bergsäkert sätt att gå ned i vikt, på kortast möjliga tid. Den här träningsformen kombinerar muskelarbete och konditionsträning, de 2 nödvändiga komponenterna för att gå ned i vikt. Intensiteten i de övningar som erbjuds och träningens tidslängd ger en hög kaloriförbrukning (räkna med i snitt 700 kalorier per pass, beroende på din vikt och din nivå ... men även på ditt engagemang!). Det är träningspasset med stort T för dig som vill förbränna så mycket som möjligt och må bra. Den här träningsformen bidrar nämligen även till välbefinnandet genom att frisätta stora mängder endorfiner, de så kallade lyckohormonerna.

 

Forma sin kropp

Spincykling hjälper inte bara dig som vill gå ned i vikt, utan är även ett utmärkt sätt att stärka underkroppen, benen och rumpan, på ett sätt som skonar lederna. För varje pass med den här extremt stärkande träningen kommer du att märka hur du får ökad styrka och uthållighet i musklerna, utan extra volym.

 

 

 

Som du har förstått är spincykling rätt träningspass när du vill behålla formen och linjen året runt. Det passar perfekt för dig som vill få utlopp för stressen, ge allt du har, svettas och ha roligt. För att märka av fördelarna med spincykling måste du naturligtvis träna minst 2 gånger i veckan och komplettera med uthållighetsträning (lågintensiv träning av typen stretchning, yoga) och styrketräning för hela överkroppen. Varför inte välja en cykel av typen Cardio Biking, så att du kan fortsätta träna hemma. Nu finns det inte längre några ursäkter – du kan cykla oavsett väder!

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
ÖVERST PÅ SIDAN